Reisekortet t:kort
Bruk reisekortet t:kort på buss, trikk, båt og tog i Trøndelag.
Bestill t:kort
Bestill gratis t:kort i posten. Du kan også få utlevert t:kort på AtB sitt kundesenter.
Fyll på t:kort
Fyll på og betal i nettbutikk for t:kort eller på AtB kundesenter. Nettbutikken finner du oppe til høyre.
Reis
Sørg for å ha gyldig billett. God tur!
Slik sørger du for å ha gyldig billett
Husk at du er ansvarlig for å ha gyldig billett når du reiser.
- Har du periodebillett vil den starte opp på datoen du valgte da du kjøpte billetten.
- Har du klippekort (buss og trikk) eller autoreise verdi (båt) må du lese av t:kort ved hver reise slik at det trekkes en billett.
-
Enkeltbillett buss og trikk (klippekort)
Kjøp klippekort for å reise med buss og trikk (Gjelder ikke bestillingstransport) - 10 enkeltbilletter du kjøper på en gang og kan bruke når du trenger de. Ett klipp koster det samme som én enkeltbillett, og er ikke rabattert.
Lese av t:kort om bord
Les av t:kort på kortleseren. Sjåføren vil se at du har klippekort og starte en enkeltbillett. Hold kortet inntil frem til sjåføren bekrefter at du har billett. Følg med på hvor mange enkeltbilletter du har igjen ved å logge inn i nettbutikken eller spørre sjåføren.
Lese av t:kort på metrostasjon
Les av t:kort på kortleseren. Vent på lydsignal og bilde som viser at billett er OK og hvor mange enkeltbilletter du har igjen.
Varighet
Klippekort er gyldig i 2 år fra kjøpsdato.
-
Enkeltbillett båt
Fyll ditt t:kort med reisepenger (verdi) for å kjøpe enkeltbilletter.
Reis effektivt
Reiser du vanligvis den samme strekningen kan du legge inn en autoreise for riktig strekning og passasjerkategori. Da trekkes billetten automatisk når du bruker kortet på en kortleser om bord. Hvis du ikke vil at billetten trekkes automatisk må du levere kortet til mannskap og be om den billetten du ønsker. Når du har lagt inn en autoreise er denne gyldig i fem år. Deretter må den legges inn på nytt.
-
Periodebillett
Dersom du reiser ofte bør du ha en periodebillett. Med periodebillett reiser du så mye du vil på den strekningen du har valgt. Har du ungdomsbillett eller periodebillett i kundekategorien barn, honnør eller student, kan du også reise med nattbussen. Student gjelder kun for 30 dager.
Velg når du vil at billetten skal starte
Når du kjøper en periodebillett i nettbutikken velger du hvilken dato du ønsker at billetten skal starte når du kjøper den. Om du kjøper en periodebillett om bord på båt starter billetten med en gang.
-
t:kort på tog
Periodebillett
Med periodebillett som kun er gyldig i sone A eller med ungdomsbillett kan du også bruke t:kort på lokaltog mellom Lundamo og Skatval.
Om du har en helt ny periodebillett må denne startes opp ved å lese av t:kort på en kortleser enten om bord i en buss eller på kortleser som står ved SJ sitt kundesenter på Trondheim S.
Starter eller slutter togreisen i sone A?
Reiser du for eksempel med tog fra Trondheim (sone A) til Levanger (sone C6) og har en periodebillett for sone A, kan du kjøpe en enkeltbillett via SJ NORD eller Entur for den delen av reisen som er utenfor sone A. Les mer om å skjøte billetter hos SJ NORD.
Starter eller slutter togreisen utenfor sone A?
Reiser du fra for eksempel Levanger (sone C6) til Trondheim (sone A), kjøper du periodebillett via SJ NORD eller Entur.
Enkeltbillett
Klippekort på t:kort kan ikke brukes på tog.
For å bruke enkeltbillett fra AtB i sone A på tog må du kjøpe billett på en av følgende måter:
- Appen AtB Mobillett
- Appen AtB
- SMS-billett
- Om bord på buss og trikk
- AtB kundesenter, utsalgssteder og billettautomater
Billettsamarbeidet gjelder ikke hund og sykkel.
Ofte stilte spørsmål
Her har vi samlet ofte stilte spørsmål og svar om reisekortet t:kort og de to nettbutikkene.
Reisekortet t:kort
-
Hvordan kan jeg sperre t:kortet mitt?
t:kort på buss eller trikk
Har du tatt i bruk den nye nettbutikken som kom 3. august 2021? Da kan du selv flytte billetten fra t:kortet du har mistet til et nytt t:kort ved å logge inn i nettbutikken. Slett det t:kortet du har mistet fra brukeren din, og legg til et nytt t:kort. Du har nå knyttet billetten din til det nye t:kortet og er nå klar til å reise. Du trenger ikke å sperre kortet du har mistet.
t:kort på båt
Ta kontakt med AtB kundesenter for å sperre et mistet t:kort.
Om du har registrert t:kort i vår kundedatabase kan vi sperre kortet når du oppgir navnet ditt.
Var t:kortet uregistrert må du ha t:kort-nummeret for at vi skal kunne hjelpe deg. Det finner du oppe i høyre hjørne. Vi anbefaler at du tar vare på ditt t:kort-nummer, for eksempel ved å ta et tydelig bilde av ditt t:kort.
Å lage en kopi av et t:kort koster 100 kroner.
-
Kan jeg betale både for meg selv og reisefølget med t:kortet?
Nei. Når du først har lest av kortet ditt og billetten er trukket, vil det ikke være mulig å kjøpe ny billett før den første er utløpt.
-
Jeg bestilte en periode i fjor på mitt t:kort, men ikke brukt den. Hvorfor er t:kortet tomt nå?
Hvis man har en ustartet periode liggende i t:kortet blir denne slettet 1 år etter bestilling.
-
Mitt t:kort med enkeltbilletter (autoreise) fungerer ikke om bord i båten, hva gjør jeg?
Dersom t:kortet har sluttet å virke kan det være at autoreisen er utløpt. Dette skjer etter fem år. En autoreise beskriver strekningen og passasjerkategorien som skal gjelde for ditt reisekort. Be billettør på båten om å legge inn autoreise i t:kortet ditt.
Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter dersom du er usikker på om autoreisen er utløpt.
-
Hvor lenge varer pengene på et t:kort?
Verdien du har på t:kortet går ikke ut på dato, men vil stå på t:kortet til beløpet brukes opp eller kortet avsluttes.
Fra 7. august 2021 kan du ikke lenger bruke t:kort med verdi på buss og trikk. Vi oppgraderer til nytt billettsystem. Les mer om hva det betyr for deg.
-
Hvor mye er det igjen på t:kortet mitt?
Det kan du sjekke selv ved å logge inn i nettbutikken, eller spørre mannskapet om bord på båten når du bruker t:kortet.
Om du ringer AtB kundesenter på telefon 02820 kan de også sjekke for deg.
-
Jeg har fylt på reisepenger verdi på t:kortet mitt. Hvorfor virker det ikke om bord i båten?
For at en billett skal trekkes fra t:kortet automatisk når du bruker du på kortleseren må du legge inn en autoreise. Denne forteller kortleseren hvilken reisestrekning og passasjerkategori som skal trekkes fra verdien på t:kortet. Be om autoreise til mannskap om bord på båt.
-
Jeg har en periodebillett, men skal reise bort. Kan jeg pause billetten min?
Nei. En periodebillett kan ikke settes på pause.
-
Kan jeg bestille flere periodebilletter for båt samtidig?
Det kan du. Du kan ha inntil åtte billetter på ditt t:kort, og disse kan godt være åtte periodebilletter. Periodebillettene må brukes innen ett år.
Har du kjøpt flere periodebilletter i nettbutikken vil de starte opp på den eller de datoene du valgte da du kjøpte de.
Har du kjøpt flere periodebilletter på AtB kundesenter vil de nye periodene starte første gang du leser av t:kortet om bord etter at den gamle perioden er brukt opp. De legger seg i kø i t:kortet.
Nettbutikk for buss og trikk
-
Hva gjør jeg når personen jeg skal kjøpe for har egen profil?
Dersom en annen person, for eksempel barnet ditt, allerede har knyttet t:kortet sitt til sin egen kundeprofil hos AtB anbefaler vi at den andre personen bruker billettene sine til de er utløpt. Når alle billetter er utløpt kan du slette t:kortet fra den andre personens profil. Deretter kan du legge til den andre personen som en ny person på din egen profil, og legge til den andre personens t:kort der. Du vil da være klar til å kjøpe nye billetter på vegne av den andre personen.
-
Kan personer jeg kjøper for bytte mellom mobil og t:kort?
Nei. For å kunne velge mellom å vise frem billett på t:kort eller mobiltelefon, må personen ha kjøpt billett gjennom sin egen profil.
-
Hvor mange personer kan jeg kjøpe for?
Du kan kjøpe billetter for inntil 10 andre personer fra din egen profil.
-
Hva skjer med kontoen min i den gamle nettbutikken?
Når du registrerer t:kortet ditt i ny nettbutikk, vil kortets kobling til gammel butikk opphøre. Derfor er det viktig at du bruker opp en eventuell aktiv periode før du registrerer kortet i ny nettbutikk.
-
Hva gjør jeg når jeg reiser med t:kort på både båt og buss?
Dersom du reiser med buss eller trikk i tilknytning til din reise med hurtigbåt, skal du fortsette å bruke den gamle nettbutikken en stund til. Fra 7. august 2022 vil du ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Vi beklager ulempen dette medfører.
I Trondheimsområdet er det åpen billettering, og du behøver ikke å vise frem kvittering.
Husk også at du kan kjøpe hurtigbåtbilletter i AtB-appen.
-
Jeg bruker t:kort autoreise verdi, hva skal jeg gjøre?
Autoreise verdi er erstattet med klippekort - 10 enkeltbilletter som kjøpes på en gang.
Når du leser av t:kort på kortleseren om bord vil sjåføren se at du har klippekort og starte en enkeltbillett. Hold kortet inntil frem til sjåføren bekrefter at du har billett. Følg med på hvor mange enkeltbilletter du har igjen ved å logge inn i nettbutikken eller spørre sjåføren.
Når du leser av på kortleser på metrostasjon venter du på lydsignal og bilde som viser at billett er OK og hvor mange enkeltbilletter du har igjen.
Nettbutikk for båt
-
Hvordan bruker jeg nettbutikken?
Du må ha et t:kort for å bruke nettbutikken.
Opprette brukerkonto
- Registrer ny bruker.
- Du velger brukernavn og passord når brukerkonto opprettes.
- Bruksbetingelser ved kjøp over internett må godkjennes for å kunne ta løsningen i bruk.
Kom i gang
- Logg inn med ditt unike brukernavn og passord.
- Legg inn ett eller flere t:kort i brukeren din.
- Gi hvert t:kort et unikt navn slik at du enkelt vet hvilket du skal fylle på.
Fylle på t:kort
- Velg hvilket t:kort produktet skal legges inn i.
- Kjøp periodebillett eller fyll på verdi.
- Kjøpte produkter eller påfylling legges inn i ditt t:kort når t:kortet leses av på kortleseren om bord.
- NB! Ved gjennomført betaling skal man komme tilbake til siden som viser "Ditt kjøp er fullført". Dersom dette ikke skjer vil kjøpet mest sannsynlig ikke være registrert i nettbutikken. Betalingstransaksjonen vil kunne fremstå som gjennomført hos din bank, men beløpet er kun reservert og vil ikke bli belastet. Dette vil bli frigitt etter noen dager i henhold til bankens rutiner.
-
Hvordan ser jeg saldo eller gjenværende dager?
Dersom du har fylt på saldo eller kjøpt periodebillett i nettbutikken må du lese av t:kortet på en kortleser for at saldoen skal oppdateres i din oversikt i nettbutikken.
-
Hva gjør jeg når jeg reiser med t:kort på både båt og buss?
Dersom du reiser med buss eller trikk i tilknytning til din reise med hurtigbåt, skal du fortsette å bruke den gamle nettbutikken en stund til. Fra 7. august 2022 vil du ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Vi beklager ulempen dette medfører.
I Trondheimsområdet er det åpen billettering, og du behøver ikke å vise frem kvittering.
Husk også at du kan kjøpe hurtigbåtbilletter i AtB-appen.
-
Jeg har problemer med nettbutikken. Hva gjør jeg?
Har du tekniske problemer med nettbutikken hjelper det å tilbakestille nettleseren du bruker.
De fleste nettlesere kan enkelt tilbakestilles. Funksjonen skrur alle innstillinger tilbake slik nettleseren var da den ble innstallert første gang.
Fremgangsmåte for Internet Explorer
Klikk på Verktøy og deretter Alternativer for internett. Klikk på fanen Avansert. Du får nå opp en ny meny, og du skal her klikke på knappen nede i høyre hjørne som heter Tilbakestill. Bekreft ved å trykke Tilbakestill i dialogboksen som kommer frem. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.Fremgangsmåte for Firefox
Klikk på Hjelp i verktøylinjen, deretter på Feilsøking. Klikk på knappen Tilbakestill Firefox… i høyre hjørne. Klikk Tilbakestill Firefox i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.Fremgangsmåte for Google Chome
Klikk på Tilpass og kontrollér Google Chrome (tre prikker loddrett til høyre for adresselinjen) og klikk så på Innstillinger. Søk etter Tilbakestill. Klikk på knappen som heter Tilbakestill nettleserinnstillingene. Klikk på Tilbakestill i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.Fremgangsmåte for Safari
Klikk på tannhjulet til høyre for adresselinjen og deretter Nullstill Safari. Hak av for alle valgene, og klikk Nullstill. Nettleseren starter på nytt og den er nå satt til standard innstilling. -
Kan jeg ha flere t:kort registrert i nettbutikken min?
Ja, det kan du. Trykk på "legg til t:kort", skriv inn t:kort-nummeret som står bak på t:kortet du skal registrere. Gi t:kortet ditt et navn slik at du enkelt vet hvilket kort du fyller på. Husk å se over t:kort-nummeret når du registrerer det.
-
Kan jeg se saldo og hvor mange dager jeg har igjen i nettbutikken?
Det kan du. Når du logger inn ser du en oversikt over dine t:kort, og hva som er igjen på de. Du ser både aktive billetter, og billetter som ligger på vent i t:kortet.
Vi gjør oppmerksom på at saldo i nettbutikken og faktisk saldo i t:kortet kan være forskjellig. Dette skyldes at det kan ta noen dager før historikk om billettkjøp og påfylling fra billettmaskinene er oppdatert i nettbutikken.
Saldo og gjenværende dager vil også komme opp på skjerm på kortleser når du benytter kortet.
-
Jeg har kjøpt periodebillett i nettbutikken, kan jeg bruke kvitteringen for å reise?
Kvittering fra nettbutikken på at du har kjøpt en periodebillett eller et annet billettprodukt kan ikke benyttes som en billett ved påstigning eller billettkontroll.
I en periode vil du derimot måtte ha med deg kvittering når du reiser, om du har overgang til eller fra buss.
-
Hvorfor får jeg ikke logget inn når jeg har fått nytt passord?
Brukernavnet i nettbutikken er ikke e-postadresse, men et brukernavn du har laget selv. Husker du ikke brukernavnet kan du be om å få det på e-post på samme sted som du logger inn.
-
Hvorfor står det at jeg ikke kan kjøpe produkt til reisekortet?
Kort som er sperret kan ikke fylles på i nettbutikken. Sjekk at t:kort-nummeret på det kortet du bruker er det samme som det du har lagt inn i nettbutikken.
- Hvis det ikke er samme t:kort-nummer må du legge inn det nye kortet ditt for å fylle på riktig kort.
- Hvis det er samme t:kort-nummer kan du ta kontakt med AtB kundesenter som hjelper deg med å finne en løsning.
-
Hva gjør jeg når kortet ikke virker etter påfylling i nettbutikken?
Logg inn i nettbutikken og se hvilke billetter som er aktive eller ligger på vent på ditt t:kort.
Sjekk at t:kort-nummeret som står på t:kortet stemmer overens med det du har lagt inn i nettbutikken.
Merk også at hvis du har kjøpt en periode mens du allerede har en aktiv periode vil du kun se den aktive perioden på kortleser.
-
Hvor lang tid tar det fra jeg fylte på t:kortet til jeg kan bruke det?
Kjøp fra nettbutikken distribueres til kortleserne om bord flere ganger per dag. Det er kortleseren som legger kjøpet ditt inn i t:kortet. For å være sikker på at kortleseren har mottatt oppdateringen anbefaler vi at du fyller på senest dagen før du skal bruke t:kortet. Du velger selv hvilken dato periodebilletten skal starte når du kjøper den i nettbutikken.