Viktig melding

Se hvordan koronasituasjonen påvirker kollektivtrafikken. 

Gå til artikkel

Vi oppgraderer!

AtB går gradvis over til en ny kundeportal for reise- og sanntidsinfo og kjøp av billett. Vi er i gang med å samle de ulike tjenestene og gjøre det enklere for deg som kunde. Les om hva som blir nytt og hva det betyr for deg.

Det nye billettsystemet skal gjøre det enklere for alle å planlegge og gjennomføre en reise i Trøndelag. Nå vil app og nettbutikk være i ett og samme system, noe som betyr større fleksibilitet og trygghet for deg som kunde.

Ny nettbutikk

Velkommen til vår nye nettbutikk for t:kort på atb.no. I en periode vil både ny og gammel nettbutikk være tilgjengelig. Du vil lett se hvilken du skal ta i bruk basert på hvordan du reiser, og du bruker ditt eksisterende t:kort også i ny nettbutikk.

Nyheter i nettbutikken

  • Billetten kan brukes med én gang du har kjøpt den. 
  • Mister du t:kortet kan du enkelt "flytte" billetten til et annet t:kort i nettbutikken.
  • Er du vant til å fylle på et beløp for å gjennomføre flere enkeltreiser? Det vil erstattes med kjøp av klippekort - 10 enkeltbilletter som kjøpes på en gang. Klippekort vil snart bli tilgjengelig.

Dette betyr det for deg

Hvordan du kjøper billetter og reiser i dag vil avgjøre når du skal ta i bruk den nye nettbutikken eller om du skal fortsette å bruke dagens nettbutikk. Les hva som gjelder for deg under.

  • 3. august åpner en ny og mer brukervennlig nettbutikk for t:kort. Er du vant til å fylle på et beløp for å gjennomføre flere enkeltreiser? Dette vil erstattes med kjøp av klippekort - 10 enkeltbilletter som kjøpes på en gang. 

    Bruk t:kortet du har i dag når du skal handle - også i ny nettbutikk.

    Klippekortet er forsinket

    Løsningen med klippekort er dessverre ikke klar fra 7. august, men vi jobber for at du skal få ta det i bruk innen kort tid.

    Flere måter å kjøpe billett

    Inntil vi har løsningen med klippekort på plass anbefaler vi følgende alternativer:

    • Periodebillett på t:kort
    • Appen AtB Mobillett
    • SMS-billett
    • Billettautomat (sone A)
    • Utsalgssted (sone A)
    • Om bord (kun med bankkort på regionbusser)

    Periodebillett på t:kort

    For mange kan det lønne seg å kjøpe en periodebillett i stedet for å reise med enkeltbilletter. Med periodebillett reiser du så mye du vil. 

    For barn og honnør lønner det seg å kjøpe:

    • Periodebillett på 7 dager om du skal reise 6 eller flere ganger på én uke. 
    • Periodebillett på 30 dager om du skal reise 5 eller flere ganger på én uke.

    For voksen lønner det seg å kjøpe:

    • Periodebillett på 7 dager om du skal reise 7 eller flere ganger på én uke. 
    • Periodebillett på 30 dager om du skal reise 6 eller flere ganger på én uke.

    AtB Mobillett

    For deg med smarttelefon vil appen AtB Mobillett være et godt alternativ til t:kort. Du kan kjøpe billett for reiser med buss, trikk og båt i Trøndelag. Slik kjøper du billett i AtB Mobillett (pdf) (423KB).

    LES MER: AtB Mobillett

    SMS-billett

    Dersom du ikke har smarttelefon, men en mobiltelefon du kan sende melding med kan SMS-billett være et godt alternativ. Du kan kjøpe billett for reiser med buss og trikk i Trøndelag. Kjøp billett ved å sende riktig kodeord, for eksempel [HONNØR] eller [HONNØR2S], til 2027.  

    Reise i sone A (gyldig 90 minutter)

    • VOKSEN
    • BARN
    • HONNØR
    • MILITÆR
    • SYKKEL
    • 24t

    Reise i 1 sone (gyldig 90 minutter)

    • VOKSEN1S
    • BARN1S
    • HONNØR1S
    • MILITÆR1S
    • SYKKEL1S

    Reise i 2 soner (gyldig 120 minutter)

    • VOKSEN2S
    • BARN2S
    • HONNØR2S
    • MILITÆR2S
    • SYKKEL2S

    Reise i 3 soner (gyldig 4,5 time)

    • VOKSEN3S
    • BARN3S
    • HONNØR3S
    • MILITÆR3S
    • SYKKEL3S

    24-timersbillett er kun tilgjengelig for passasjerkategori voksen via SMS, og er kun gyldig i sone A.

    Billettautomater og utsalgssteder (sone A)

    På utsalgssteder og AtBs billettautomater kan du kjøpe enkelt- eller 24-timersbillett for sone A. 

    Om bord

    For å redusere smittefaren er det restriksjoner for billettering, og det er ingen kontant betaling om bord. På regionbuss kan du kjøpe enkeltbillett med bankkort.

    LES MER: Slik kjøper du billett

    Billettrefusjon

    Dersom du har igjen en verdi på t:kortet ditt som du ikke har brukt opp før du går over til å bruke den nye nettbutikken vil vi refundere denne. Send inn søknad om refusjon.

    LES MER: Billettrefusjon

  • 3. august åpner en ny og mer brukervennlig nettbutikk for t:kort, og innen 7. august skal du som reiser med periodebillett på buss eller trikk ta den i bruk. Dersom du har en periodebillett på ditt t:kort skal du bruke opp den før du tar i bruk den nye nettbutikken. 

    Bruk t:kortet du har i dag når du skal handle - også i ny nettbutikk.

    Tilgjengelige periodebilletter

    • 7-dagersbillett
    • 30-dagersbillett
    • 180-dagersbillett

    Når du tar i bruk den nye nettbutikken er du over på vårt nye billettsystem. 

    Flere periodebilletter kommer

    • Ungdomsbillett
    • Miljøbillett
    • Valgfri periodelengde mellom 30 og 180 dager.

    I mellomtiden kan du kjøpe Ungdomsbillett og Miljøbillett i appen AtB Mobillett.

    Nysgjerrig på ny nettbutikk? Allerede i dag kan du delta som testpilot i den nye nettbutikken og komme med dine tilbakemeldinger. 

    Billettrefusjon

    Dersom du har igjen verdi på t:kortet ditt som du ikke har brukt opp før du går over til å bruke den nye nettbutikken vil vi refundere denne. Send inn søknad om refusjon.

    LES MER: Billettrefusjon

  • Vi jobber med en løsning som gjør at du kan administrere både ditt eget og andres t:kort fra én og samme profil i nettbutikken. Slik skal det bli enkelt å se aktive billetter og kjøpe nye.

    Denne løsningen er dessverre ikke klar til 7. august, men vil utvikles slik at du kan ta den i bruk i høst.

    Midlertidig løsning

    Frem til vi har den nye løsningen på plass må du opprette en profil for hvert t:kort du ønsker å fylle på. 

  • Du som reiser med t:kort på hurtigbåt eller ferge kan reise og fylle på t:kort akkurat som før og skal ikke ta i bruk den nye nettbutikken enda. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om når du kan ta den i bruk.

    Overgang til og fra buss

    Dersom du reiser med buss i tilknytning til din hurtgibåtreise vil du fra 7. august ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Skriv ut kvittering fra nettbutikk eller ta med kvittering fra påfylling om bord og vis frem til sjåføren. Vi beklager ulempen dette medfører i denne perioden.

    Har du prøvd appen AtB Mobillett?

    Med appen AtB Mobillett kan du enkelt vise frem billetten både om bord i buss og på båt. Du kan kjøpe enkeltbillett for alle hurtigbåt- og fergesamband i appen. Merk at rabatt knyttet til t:kort autoreise ikke gjelder i AtB Mobillett.

  • Du som reiser med t:kort på hurtigbåt eller ferge kan reise og fylle på t:kort akkurat som før og skal ikke ta i bruk den nye nettbutikken enda. Vi vil komme tilbake med mer informasjon om når du kan ta den i bruk.

    Overgang til og fra buss

    Dersom du reiser med buss i tilknytning til din hurtgibåtreise vil du fra 7 .august ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Skriv ut kvittering fra nettbutikk eller ta med kvittering fra påfylling om bord og vis frem til sjåføren. Vi beklager ulempen dette medfører i denne perioden.

    Har du prøvd appen AtB Mobillett?

    Med appen AtB Mobillett kan du enkelt vise frem billetten både om bord i buss og på båt.

    Kjøp periodebillett på følgende strekninger:

    • 800/805 Trondheim - Brekstad - Kristiansund
    • 810 Trondheim - Vanvikan
    • 820/825 Dyrøy - Øyrekken
    • 830 Sandviksberget - Sætervika - Sandviksberget
    • 835 Sandviksberget - Skjærvøy - Sandviksberget
    • Levanger - Hokstad
  • 3. august åpner en ny og mer brukervennlig nettbutikk for t:kort, og innen 7. august skal du som reiser med t:kort på tog i sone A ta den i bruk. Dersom du har en periodebillett på ditt t:kort skal du bruke opp den før du tar i bruk den nye nettbutikken. 

    Bruk t:kortet du har i dag når du skal handle - også i ny nettbutikk.

    Tilgjengelige periodebilletter

    • 7-dagersbillett
    • 30-dagersbillett
    • 180-dagersbillett

    Ungdombillett kommer senere, og kan i mellomtiden kjøpes i appen AtB Mobillett.

    Når du tar i bruk den nye nettbutikken er du over på vårt nye billettsystem. 

  • Reiser du med t:kort skole?

    Dersom du har skyssrett og får utstedt reisebevis gjennom skolen skal du forholde deg til informasjon fra skolen.

    Kjøper du billett?

    Dersom du reiser kollektivt til og fra skolen ved å kjøpe billett finner du informasjon om hva som gjelder for deg ut fra hvordan du reiser lenger opp.

Slik reiser du

Når du tar i bruk den nye nettbutikken etter 3. august er du over på vårt nye billettsystem. I en kort periode frem til 7. august betyr det at du vil oppleve noen endringer når du skal reise. 

Reise med regionlinje

Når du har tatt i bruk den nye nettbutikken får du ikke lest av t:kortet ditt om bord før 7. august. Du kan fortsatt gå om bord og ta plass. Ved en billettkontroll vil kontrolløren se om du har gyldig billett og du vil ikke få gebyr.

Reise med grønne bylinjer og trikk i Trondheimsområdet

Fordi vi bytter billettsystem vil også utstyret om bord og på holdeplasser byttes, og du kan ikke lese av t:kort før 7. august. På den nye kortleseren vil du ikke kunne lese av ditt t:kort, men du kan fortsatt gå om bord og ta plass. Ved en billettkontroll vil kontrolløren se om du har gyldig billett og du vil ikke få gebyr.

Ny app - to blir til én

Den nye appen har fått navnet AtB. Den finner du i din app-butikk. I første omgang erstatter den dagens AtB Reise for reiseplanlegging, og på sikt vil den også erstatte AtB Mobillett for billettkjøp. Du vil med andre ord få alt du trenger til å planlegge og gjennomføre en reise i én og samme app. 

  • For reiseplanlegging og avganger i sanntid må du laste ned ny app AtB som ligger tilgengelig i app-butikken. AtB Reise vil ikke fungere etter 1. juli.

    Kom i gang!

    Last ned appen AtB

    Google Play storeApp store responsive-focuspoint focus-horizontal-50 focus-vertical-50 

    Finn reise

    Søk fra adresse, holdeplass, posisjon eller velg sted i kart.

    God tur!

    Med appen AtB har du full oversikt over hele reisen.

    Slett AtB Reise

    Når du har ta i bruk den nye appen AtB kan du slette den gamle AtB Reise.

    Finn reise

    Få oversikt over hele reisen fra akkurat der du er, til akkurat dit du skal.

    • Søk fra adresse til adresse, velg sted i kart eller bruk "Min posisjon".
    • Appen viser deg hele reisen i en tidslinje med kart, inkludert gange, buss, båt, tog og trikk.
    • Se avganger i sanntid.
    • Lagre favorittsteder og -avganger.

    Les mer om hvordan du tar i bruk appen og hvilke funksjoner som kommer på sikt.

    Test billettkjøp i ny app 

    Du kan også teste kjøp av enkeltbilletter for buss og trikk. Appen utvikles i tett dialog med våre kunder, og du kan gi tilbakemeldinger direkte til våre utviklere via chat i appen.

    I løpet av høsten vil flere billettprodukter bli tilgjengelig i den nye appen AtB, og på sikt vil den erstatte dagens AtB Mobillett.

  • Du som kjøper billetter i AtB Mobillett kan fortsette akkurat som før en stund til.

    I løpet av høsten vil billettkjøp bli tilgjengelig i den nye appen AtB, og på sikt vil den erstatte dagens AtB Mobillett. Allerede nå kan du ta i bruk den nye appen for reiseplanlegging.

    Test billettkjøp i ny app

    Du kan også teste kjøp av enkeltbilletter for buss og trikk. Appen utvikles i tett dialog med våre kunder, og du kan gi tilbakemeldinger direkte til våre utviklere via chat i appen.

Noe blir som før

Kjøp av billett på SMS, utsalgssteder, billettautomater og om bord vil fortsette som før.

Takk til alle testpiloter!

Våre kunder er viktige bidragsytere i utviklingen av nye tjenester. Gjennom kontinuerlig brukertesting har vi fått verdifull innsikt i deres ulike behov og ønsker. Ved å sikre at tjenestene blir universelt utformet vil brukeropplevelsen blir bedre for alle reisende. Takk for alle tilbakemeldinger, spørsmål og innspill!

Lurer du på noe?

  • Som mobilitetsselskap må vi være rigget til å håndtere fremtidens reisebehov og bærekraftmål. Ved å eie og utvikle egne digitale tjenester, får vi også tilgang på innsikten som følger med. Dette gir oss helt nye muligheter til å endre oss raskt sammen med våre kunder. Det betyr at vi også på sikt vil kunne utvide med flere nye tjenester og funksjonalitet. Alt etter kundenes innspill og behov.

    Hvordan er det utviklet?

    Vårt nye billettsystem er utviklet i samarbeid med ENTur og basert på deres nasjonale reiseassistent. I utviklingsarbeidet har vi hatt kontinuerlig involvering og brukertesting med ulike kundegrupper for å sikre at de nye løsningene ivaretar en trygg og god brukeropplevelse for alle reisende. Les mer om utviklingen av både ny app og nettbutikk.

    Hvordan fungerer det?

    Med det nye systemet introduser vi også et "ID-basert" billettsystem. Det vil si at billetten som tidligere var låst til et fysisk t:kort eller på en bestemt mobiltelefon, nå vil være knyttet til en personlig skybasert profil som du kan logge inn på når som helst – fra hvor som helst. Dersom du mister t:kortet ditt med periodebillett, har du ikke tapt periodebilletten og verdien av denne. Profilen din vil ta vare på personlige opplysninger, reisepreferanser, billetter og kvitteringer.

Relatert informasjon