a-kontanter

Billettrefusjon

Se hvordan du søker refusjon og hvilke vilkår som gjelder for billetten din.

Billettrefusjon

Du kan søke om billettrefusjon via:

  • Chat (raskeste måte)
  • Kontaktskjema (tre dager behandlingstid)
  • AtB kundesenteret i Prinsens gate 39 i Trondheim

Enkeltbillett og 24-timersbillett

Vilkår for refusjon

Du kan få refusjon dersom:

  • Billetten er ubrukt og ikke er aktivert i AtB-appen.
  • Du kjøper feil billettkategori eller billettsone. Du må kjøpe riktig billett i tillegg, og får refusjon for den feilkjøpte periodebilletten.
  • Du har blitt belastet for flere billetter på grunn av teknisk feil hos teleoperatør, betalingssystem eller lignende.
  • Det har skjedd en feil fra sjåfør, billettør eller kundebehandler ved kjøp av billett.
Søk om refusjon

TIPS: Søk refusjon for enkeltbillett selv i AtB-appen

Denne informasjonen må du sende oss

Hvis du søker refusjon via kontaktskjema, må du sende med følgende informasjon:

Hvis du har kjøpt billett i AtB-appen

  • Kundenummer
  • Kvittering eller OrdreID

Hvis du har kjøpt billett om bord, hos utsalgssted eller fra billettmaskin

  • Kopi av kvittering for billetten
  • Bankkontonummer
  • Kopi av legitimasjon

Søk refusjon i chat Fyll ut kontaktskjema

Periodebillett

Vilkår for refusjon

Du kan få refusjon hvis:

  • Du endrer adresse, blir sykemeldt eller endrer reisemønster på grunn av jobb eller skole.
  • Du kjøper feil billettkategori eller billettsone. Du må kjøpe riktig billett i tillegg, og får refusjon for den feilkjøpte periodebilletten.
  • Du har blitt belastet for flere billetter på grunn av teknisk feil hos teleoperatør, betalingssystem eller lignende.
  • Det har skjedd en feil fra sjåfør, billettør eller kundebehandler ved kjøp av billett.

Merk: Redusert rutetilbud i ferier og på høytids- og helligdager gir ikke rett til refusjon.

Søk om refusjon

Denne informasjonen må du sende oss

Hvis du søker refusjon via kontaktskjema, må du sende med følgende informasjon:

Hvis du har kjøpt billett i AtB-appen eller nettbutikk

  • Kundenummer 
  • Navn og mobilnummer
  • Kvittering eller OrdreID.

Du ønsker refusjon for t:kort

  • Navn, adresse og telefonnummer.
  • t:kortnummer, bankkontonummer og kopi av legitimasjon.
  • For refusjon av kjøp i AtBs nettbutikk for båt må du legge ved kvittering.

Ved adresseendring, sykdom, endring av reisemønster, må følgende dokumentasjon være med:

  • Sykdom: Kopi av sykemelding.
  • Adresseendring: Bekreftelse fra folkeregisteret.
  • Jobb/skole: Bekreftelse på arbeidsforhold/skole.
  • Dødsfall: Skifteattest og legitimasjon til arvtager.

Søk refusjon i chat Fyll ut kontaktskjema

Klippekort (10 enkeltreiser)

Vilkår for refusjon

Du kan få refusjon hvis:

  • Du har ubrukte eller ikke-aktiverte klipp. Brukte klipp refunderes ikke.
  • Klippekortet forsatt er gyldig når du søker om refusjon. Klippekort er gyldig ett år fra kjøpsdato.
  • Du har blitt belastet for flere billetter på grunn av teknisk feil hos teleoperatør, betalingssystem eller lignende.
  • Det har skjedd en feil fra sjåfør, billettør eller kundebehandler ved kjøp av billett.

Merk: Redusert rutetilbud i ferier og på helligdager gir ikke rett til refusjon.

Søk om refusjon

Denne informasjonen må du sende oss

Hvis du søker refusjon for gjenstående klipp på klippekort i AtB-appen eller t:kort via kontaktskjema, må du ha med:

  • Bankkontonummer og kopi av legitimasjon.
  • Kvittering eller OrdreID.

Søk refusjon i chat Fyll ut kontaktskjema

 

Søk om refusjon enkelt i chat og AtB-appen! 

Enkleste måte å søke billettrefusjon er via chatten vår. Ubrukte enkeltbilletter kjøpt i AtB-appen kan du enkelt refundere selv i appen.

Refusjon for t:kort

t:kort verdi og autoreise

Du kan ikke lenger bruke t:kort for buss, trikk og hurtigbåt med verdi (reisepenger) eller autoreise. Hvis du har igjen penger på t:kortet, kan du søke refusjon. 

Søk om refusjon

Du må du legge ved kopi av legitimasjon i refusjonsskjema før du sender inn.

Søk refusjon

t:kort ferge

Du kan ikke lenger bruke t:kort for ferge, verken som privatperson eller bedrift. Søk refusjon for å få igjen utestående saldo.

Søk om refusjon

For å søke om refusjon sender du inn skjemaet under sammen med kopi av legitimasjon, enten i posten til AtB eller via kontaktskjema.

Postadresse:

AtB AS
Prinsens gate 39
7011 Trondheim

Søk refusjon – t:kort privat (PDF, 283KB) Søk refusjon – t:kort bedrift (PDF, 276KB)

Avslutte kontoer

Mobillett konto

Appen AtB Mobillett er avviklet og erstattet med AtB-appen. Hvis du har saldo igjen på Mobillett konto, må du søke refusjon innen 30. april 2027. Etter det blir refusjonskrav foreldet.

Søk refusjon Mobillett konto 

Reisekonto - t:kort bedrift

Reisekonto for t:kort bedrift er avviklet. Si opp reisekontoen og få gjenstående beløp på refundert.

Si opp reisekonto og søk refusjon (PDF, 99KB) 

Angreretten gjelder ikke for persontransport

Billetter for persontransport som ekesempelvis buss og tog, har unntak fra angreretten. Vi refunderer billetter som ikke har startet opp, altså ordinær billettrefusjon, og må ikke forveksles med angrerett.