Nå planlegges fremtiden - ny rutestruktur
På bakgrunn av utviklingsarbeidet som er gjennomført i «Framtidig rutestruktur inkludert superbuss for Stor-Trondheim 2019-2029» er det utarbeidet en sammendragsrapport. Rapporten inneholder beskrivelse av ulike alternativer for fremtidig kollektivtilbud.
I tillegg er det utarbeidet delrapporter som tar for seg konkrete tema; Kunde, kommunikasjon og informasjon, Informasjonsteknologi- og systemer, Materiell, miljø, drivstoff og anlegg.
Delrapporter
- Delrapport 1 fra arbeidsgruppe Kunde, informasjon og kommunikasjon (PDF, 451KB)
- Delrapport 2 fra arbeidsgruppe Informasjonsteknologi og systemer (PDF, 544KB)
- Delrapport 3 fra arbeidsgruppe Materiell, drivstoff, miljø og anlegg (PDF, 2MB)
Vedlegg til sammendragsrapport
- Vedlegg 1 - Vedtatt mandat AtB Superbuss 15.1.2016 (PDF, 204KB)
- Vedlegg 2 - ATP analyser, vurdering av superbusstraséer 29.3.2016 (PDF, 5MB)
- Vedlegg 3 - RTM reisestrømmer (PDF, 3MB)
- Vedlegg 4 - Nullvekstmålet. Hvordan kan den forventede transportveksten fordeles mellom kollektivtransport, sykkel og gange (PDF, 1MB)
Superbuss ble behandlet og vedtatt politisk i Trondheim bystyre og Sør-Trøndelag fylkesting i slutten av april 2016. Det øvrige kollektivtilbudet behandles politisk i bystyret i slutten av mai og i fylkestinget i midten av juni 2016.
Basert på politiske vedtak, og bestilling/mandat fra fylkesrådmannen, har AtB i perioden august- januar 2017 utformet konkurransegrunnlaget for Anbud Buss Stor-Trondheim 2019. Konkurransegrunnlaget er tilgjengelig på Doffin.
Det er nå vi planlegger fremtiden!
Bakgrunn for prosjektet
På en vanlig hverdag gjennomføres over 100.000 kollektivreiser i Trondheimsregionen. Nye veier og boliger bygges og omgivelsene forandrer seg. I løpet av de nærmeste årene skal byen vokse med mange nye innbyggere, og målet er at vekst i persontrafikken skal gjennomføres med kollektiv, sykkel og gange. Dette krever et attraktivt og kapasitetssterkt kollektivtilbud.
Fremtidens kollektivtilbud
Sør-Trøndelag fylkeskommune har ansvaret for prosjektet «Fremtidens kollektivtilbud». Dette er delt inn i fem delprosjekt;
- Fremtidens drivstoff
- Fremtidens arealer
- Fremtidens rutestruktur
- Superbuss i Trondheim
- Materiellstrategi
AtB har prosjektansvaret for delprosjektet Fremtidens rutestruktur.
Fremtidens rutestruktur eller Rutestrukturprosjektet, som vi kaller det, er et samarbeid mellom AtB, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Trondheim kommune, Statens vegvesen, Jernbaneverket og NSB. Prosjektet skal beskrive kollektivtilbudet i perioden 2019-2029, og er grunnlaget for anbudskonkurransen i Trondheim.
I 2015 er det over 25 millioner kollektivreiser pr år i Trondheim. For å imøtekomme målet i forhold til at all vekst persontrafikk skal gjennomføres med kollektiv, sykkel og gange betyr det for perioden 2019-2029 10 millioner flere reiser.
Rutestrukturprosjektet – hva omfatter dette?
Det totale kollektivtilbudet omfatter rutetilbud, materiellvalg, billettering og informasjonsløsninger, og alle disse elementene inngår i Rutestrukturprosjektet. På bakgrunn av de ulike elementene er det utarbeidet konkurransegrunnlag for anbudskonkurransen kunngjort på Doffin (januar 2017).
Rutetilbud
- På bakgrunn av dagens situasjon, ny infrastruktur, by- og arealutvikling nå og frem til 2029 og kundenes reisevaner, skal prosjektet komme med forslag til ny rutestruktur for Trondheim.
- Rutestrukturen sees i sammenheng med synergier mot Trondheimsregionen.
- Superbuss skal være fundamentet i det nye rutetilbudet.
Materiellvalg
- På bakgrunn av dagens erfaringer, fremtidige behov knyttet til kapasitet, komfort og muligheter skal prosjektet definere kravspesifikasjon for bussmateriellet som skal tilbys.
Billettering
- På bakgrunn av dagens erfaringer, utvikling, muligheter og trender innenfor billettering vurderer prosjektet ulike løsninger for fremtidig billettstruktur med utgangspunkt i at det skal være enkelt å bruke og tilgjengelig for kundene, effektivt ved ombordstigning og sikre inntekter for kollektivtrafikken.
Informasjonsløsninger
- På bakgrunn av de ulike kundegruppenes behov for informasjon før og underveis på reisen vurderer prosjektet ulike løsninger for informasjonsflyt og kanaler for dette.
- Informasjonsløsningene sees i sammenheng med ulike former for transport (tog, buss, båt), slik at kundene på best mulig måte skal kunne planlegge en sømløs reise og ha forutsigbar, tydelig og tilgjengelig informasjon.
- På bakgrunn av politisk beslutning er det utarbeidet nytt konkurransegrunnlag, utlyst på Doffin, januar 2017.