Spørsmål og svar

Lurer du på noe? Vi har samlet ofte stilte spørsmål og svar.

Ta kontakt med AtB kundesenter om du ikke finner svar på spørsmålet ditt under.

AtB-appen

    1. Start appen på nytt: Lukk appen helt, og åpne den igjen.
    2. Start telefonen på nytt: Slå av telefonen og slå den på igjen.
    3. Oppdater appen: Sjekk om du har den nyeste versjonen av appen i App Store eller Google Play Store.

    Vi anbefaler at du slår på automatiske oppdateringer i telefonens innstillinger.

    Hvis ingenting av dette hjelper, ta gjerne kontakt med kundeservice.

  • I appen AtB vil avganger i sanntid ha en grønn prikk foran seg. Tidspunkt uten grønn prikk er rutetid.

    For å se rutetiden på en avgang som viser sanntid kan du trykke på den og se planlagt rutetid streket over.

    På skjerm ved holdeplasser er alle avganger i sanntid med mindre det står "ca." foran tidspunktet, som betyr rutetid.

     

  • Om du ønsker å slette kontoen din kan dette gjøres i appen. Gå til Min profil og videre til Rediger min profil. Der finner du en knapp som heter Slett min profil.

    Merk: Ikke slett profilen din om du har aktive billetter. Bruk opp billetten først, eller ta kontakt med kundesenter om du har krav på refusjon. Aktive billetter forsvinner om du sletter profilen din.

  • Akkurat nå kan du dessverre ikke ha både et fysisk t:kort for buss og kjøpe hurtigbåtbilletter i AtB-appen.

    Dersom du prøver å kjøpe en hurtigbåtbillett i appen, men har en periodebillett på buss og bruker t:kort, vil du i AtB-appen bli bedt om å bytte over fra t:kort til mobilen for alle billettene dine. Om du ønsker å bytte tilbake til t:kort etter at båtbilletten er brukt opp kan du enkelt gjøre det under «min profil».

Nettbutikk

  • Dersom en annen person, for eksempel barnet ditt, allerede har knyttet t:kortet sitt til sin egen kundeprofil hos AtB anbefaler vi at den andre personen bruker billettene sine til de er utløpt. Når alle billetter er utløpt kan du slette t:kortet fra den andre personens profil. Deretter kan du legge til den andre personen som en ny person på din egen profil, og legge til den andre personens t:kort der. Du vil da være klar til å kjøpe nye billetter på vegne av den andre personen.

  • Når du registrerer t:kortet ditt i ny nettbutikk, vil kortets kobling til gammel butikk opphøre. Derfor er det viktig at du bruker opp en eventuell aktiv periode før du registrerer kortet i ny nettbutikk.

  • Autoreise verdi er erstattet med klippekort - 10 enkeltbilletter som kjøpes på en gang.

    Når du leser av t:kort på kortleseren om bord vil sjåføren se at du har klippekort og starte en enkeltbillett. Hold kortet inntil frem til sjåføren bekrefter at du har billett. Følg med på hvor mange enkeltbilletter du har igjen ved å logge inn i nettbutikken eller spørre sjåføren.

    Når du leser av på kortleser på metrostasjon venter du på lydsignal og bilde som viser at billett er OK og hvor mange enkeltbilletter du har igjen.

Pris og billettsoner

Reisekortet t:kort

  • t:kort på buss eller trikk

    Har du tatt i bruk den nye nettbutikken som kom 3. august 2021? Da kan du selv flytte billetten fra t:kortet du har mistet til et nytt t:kort ved å logge inn i nettbutikken. Slett det t:kortet du har mistet fra brukeren din, og legg til et nytt t:kort. Du har nå knyttet billetten din til det nye t:kortet og er nå klar til å reise. Du trenger ikke å sperre kortet du har mistet. 

    t:kort på båt

    Ta kontakt med AtB kundesenter for å sperre et mistet t:kort.

    Om du har registrert t:kort i vår kundedatabase kan vi sperre kortet når du oppgir navnet ditt.

    Var t:kortet uregistrert må du ha t:kort-nummeret for at vi skal kunne hjelpe deg. Det finner du oppe i høyre hjørne. Vi anbefaler at du tar vare på ditt t:kort-nummer, for eksempel ved å ta et tydelig bilde av ditt t:kort.

    Å lage en kopi av et t:kort koster 100 kroner. 

  • Dersom t:kortet har sluttet å virke kan det være at autoreisen er utløpt. Dette skjer etter fem år. En autoreise beskriver strekningen og passasjerkategorien som skal gjelde for ditt reisekort. Be billettør på båten om å legge inn autoreise i t:kortet ditt.

    Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter dersom du er usikker på om autoreisen er utløpt. 

  • Verdien du har på t:kortet går ikke ut på dato, men vil stå på t:kortet til beløpet brukes opp eller kortet avsluttes. 

    Fra 7. august 2021 kan du ikke lenger bruke t:kort med verdi på buss og trikk. Vi oppgraderer til nytt billettsystem. Les mer om hva det betyr for deg.

  • Det kan du sjekke selv ved å logge inn i nettbutikken, eller spørre mannskapet om bord på båten når du bruker t:kortet.

    Om du ringer AtB kundesenter på telefon 02820 kan de også sjekke for deg.

  • Det kan du. Du kan ha inntil åtte billetter på ditt t:kort, og disse kan godt være åtte periodebilletter. Periodebillettene må brukes innen ett år.

    Har du kjøpt flere periodebilletter i nettbutikken vil de starte opp på den eller de datoene du valgte da du kjøpte de.

9t2 

  • Trondheim kommune (tidligere Trondheim og Klæbu kommuner) har inngått avtale med AtB AS om reise for barnehager og skoler i kommunene. Det er de forskjellige kommunene som må avgjøre om de ønsker en slik avtale.

  • Det er ledig plass på de forskjellige rutene avgjør hvor mange dere kan bestille for. Det kan være at noen allerede har bestilt reise på avgangen. Hvis dere ønsker å reise flere enn det er ledig plass til må dere dele dere i to og bestille på to forskjellige tidspunkt.

  • Det kan være flere grunner til dette.

    Sjekk at:

    • du har skrevet både brukernavn og passord riktig og at du skiller på små og store bokstaver.
    • du bruker riktig brukernavn og passord. Brukernavnet er e-postadresse, og det er mulig å få nytt passord ved å trykke «Glemt passord» ved innloggingen.

    Om du fortsatt opplever problemer, kontakt oss på e-post 9t2@atb.no.

  • Det kan være flere grunner til dette:

    • Det er begrenset antall plasser på alle avganger, så det kan hende noen allerede har bestilt avgangen.
    • Du må bestille hele avgangen fra startholdeplass selv om dere bare skal reise deler av strekningen. Avganger som starter før kl. 09.00 eller etter 14.00 fra startholdeplass kan ikke bestilles.
    • Ved ruteendring kan du dessverre ikke bestille reiser på de nye rutene før samme dato som de trer i kraft.

     

Skoleskyss

Billettkontroll