Spørsmål og svar
Lurer du på noe? Vi har samlet ofte stilte spørsmål og svar.
Ta kontakt med AtB kundesenter om du ikke finner svar på spørsmålet ditt under.
AtB-appen
-
Jeg har tekniske problemer med AtB-appen
- Start appen på nytt: Lukk appen helt, og åpne den igjen.
- Start telefonen på nytt: Slå av telefonen og slå den på igjen.
- Oppdater appen: Sjekk om du har den nyeste versjonen av appen i App Store eller Google Play Store.
Vi anbefaler at du slår på automatiske oppdateringer i telefonens innstillinger.
Hvis ingenting av dette hjelper, ta gjerne kontakt med kundeservice.
-
Hvordan ser jeg om det er sanntid eller ikke?
I appen AtB vil avganger i sanntid ha en grønn prikk foran seg. Tidspunkt uten grønn prikk er rutetid.
For å se rutetiden på en avgang som viser sanntid kan du trykke på den og se planlagt rutetid streket over.
På skjerm ved holdeplasser er alle avganger i sanntid med mindre det står "ca." foran tidspunktet, som betyr rutetid.
-
Hvordan sletter jeg kontoen min?
Om du ønsker å slette kontoen din kan dette gjøres i appen. Gå til Min profil og videre til Rediger min profil. Der finner du en knapp som heter Slett min profil.
Merk: Ikke slett profilen din om du har aktive billetter. Bruk opp billetten først, eller ta kontakt med kundesenter om du har krav på refusjon. Aktive billetter forsvinner om du sletter profilen din.
-
Jeg har t:kort for buss, men vil kjøpe hurtigbåtbillett i app
Akkurat nå kan du dessverre ikke ha både et fysisk t:kort for buss og kjøpe hurtigbåtbilletter i AtB-appen.
Dersom du prøver å kjøpe en hurtigbåtbillett i appen, men har en periodebillett på buss og bruker t:kort, vil du i AtB-appen bli bedt om å bytte over fra t:kort til mobilen for alle billettene dine. Om du ønsker å bytte tilbake til t:kort etter at båtbilletten er brukt opp kan du enkelt gjøre det under «min profil».
-
Kan jeg betale med mobilregning i AtB-appen?
Nei, i dag er det ikke mulig å betale med mobilregning i AtB-appen. Vi jobber for å kunne tilby en slik betalingsløsning. Men her er AtB avhengig av avtaler med andre leverandører. Dette tar tid og er dessverre delvis utenfor våre hender.
I mellomtiden kan enkelt- og 24-timersbilleter kjøpes med SMS.
-
Kan jeg fylle på en konto i AtB-appen?
Nei, det er ikke mulig å fylle penger på en konto i AtB-appen. For dette venter vi på en løsning fra en tredjepart.
Du kan derimot kjøpe billetter og sende denne til andre i AtB-appen. Du finner mer informasjon om hvordan her.
Du kan fortsatt kjøpe billett på vegne av andre i AtBs nettbutikk for reiser med t:kort på buss og trikk.
-
Hvordan sletter jeg en favoritt?
Favoritter kan du slette og administrere under fanen "Min profil" i appen.
-
Har AtB-appen widgets?
AtB-appen har kun widgets for iPhone, og ikke støtte for Android.
Nettbutikk
-
Hva gjør jeg når personen jeg skal kjøpe for har egen profil?
Dersom en annen person, for eksempel barnet ditt, allerede har knyttet t:kortet sitt til sin egen kundeprofil hos AtB anbefaler vi at den andre personen bruker billettene sine til de er utløpt. Når alle billetter er utløpt kan du slette t:kortet fra den andre personens profil. Deretter kan du legge til den andre personen som en ny person på din egen profil, og legge til den andre personens t:kort der. Du vil da være klar til å kjøpe nye billetter på vegne av den andre personen.
-
Kan personer jeg kjøper for bytte mellom mobil og t:kort?
Nei. For å kunne velge mellom å vise frem billett på t:kort eller mobiltelefon, må personen ha kjøpt billett gjennom sin egen profil.
-
Hvor mange personer kan jeg kjøpe for?
Du kan kjøpe billetter for inntil 10 andre personer fra din egen profil.
-
Hva skjer med kontoen min i den gamle nettbutikken?
Når du registrerer t:kortet ditt i ny nettbutikk, vil kortets kobling til gammel butikk opphøre. Derfor er det viktig at du bruker opp en eventuell aktiv periode før du registrerer kortet i ny nettbutikk.
-
Jeg bruker t:kort autoreise verdi, hva skal jeg gjøre?
Autoreise verdi er erstattet med klippekort - 10 enkeltbilletter som kjøpes på en gang.
Når du leser av t:kort på kortleseren om bord vil sjåføren se at du har klippekort og starte en enkeltbillett. Hold kortet inntil frem til sjåføren bekrefter at du har billett. Følg med på hvor mange enkeltbilletter du har igjen ved å logge inn i nettbutikken eller spørre sjåføren.
Når du leser av på kortleser på metrostasjon venter du på lydsignal og bilde som viser at billett er OK og hvor mange enkeltbilletter du har igjen.
Pris og billettsoner
-
Kan jeg betale frakt og sende gods med båt?
Torghatten avgjør om det er mulig. Maks størrelse og takster for godset finner du på Torghatten sine sider.
-
Jeg har periodebillett i en sone og skal reise til en annen sone. Hva er best for meg?
Har du for eksempel periodebillett i sone A og skal reise en tur til Oppdal i sone C3 kjøper du enkeltbillett for sonene etter sone A. Du må da kjøpe enkeltbillett for sone B2 og C3.
Husk å vise enkeltbilletten til sjåføren når du passerer sonegrensen.
-
Kan jeg bruke billetten min i andre soner så lenge hver enkelt reise kun foregår i én sone?
Nei. Billetten i AtB-appen eller på t:kort kjøpes for bruk i valgte soner.
Har du billett i app viser du billetten til sjåfør som ser hvilken sone billetten er gyldig i.
t:kortet vil ikke virke på kortleseren om bord hvis du går om bord i en sone du ikke har billett i.
Reisekortet t:kort
-
Hvordan kan jeg sperre t:kortet mitt?
t:kort på buss eller trikk
Har du tatt i bruk den nye nettbutikken som kom 3. august 2021? Da kan du selv flytte billetten fra t:kortet du har mistet til et nytt t:kort ved å logge inn i nettbutikken. Slett det t:kortet du har mistet fra brukeren din, og legg til et nytt t:kort. Du har nå knyttet billetten din til det nye t:kortet og er nå klar til å reise. Du trenger ikke å sperre kortet du har mistet.
t:kort på båt
Ta kontakt med AtB kundesenter for å sperre et mistet t:kort.
Om du har registrert t:kort i vår kundedatabase kan vi sperre kortet når du oppgir navnet ditt.
Var t:kortet uregistrert må du ha t:kort-nummeret for at vi skal kunne hjelpe deg. Det finner du oppe i høyre hjørne. Vi anbefaler at du tar vare på ditt t:kort-nummer, for eksempel ved å ta et tydelig bilde av ditt t:kort.
Å lage en kopi av et t:kort koster 100 kroner.
-
Kan jeg betale både for meg selv og reisefølget med t:kortet?
Nei. Når du først har lest av kortet ditt og billetten er trukket, vil det ikke være mulig å kjøpe ny billett før den første er utløpt.
-
Jeg bestilte en periode i fjor på mitt t:kort, men ikke brukt den. Hvorfor er t:kortet tomt nå?
Hvis man har en ustartet periode liggende i t:kortet blir denne slettet 1 år etter bestilling.
-
Mitt t:kort med enkeltbilletter (autoreise) fungerer ikke om bord i båten, hva gjør jeg?
Dersom t:kortet har sluttet å virke kan det være at autoreisen er utløpt. Dette skjer etter fem år. En autoreise beskriver strekningen og passasjerkategorien som skal gjelde for ditt reisekort. Be billettør på båten om å legge inn autoreise i t:kortet ditt.
Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter dersom du er usikker på om autoreisen er utløpt.
-
Hvor lenge varer pengene på et t:kort?
Verdien du har på t:kortet går ikke ut på dato, men vil stå på t:kortet til beløpet brukes opp eller kortet avsluttes.
Fra 7. august 2021 kan du ikke lenger bruke t:kort med verdi på buss og trikk. Vi oppgraderer til nytt billettsystem. Les mer om hva det betyr for deg.
-
Hvor mye er det igjen på t:kortet mitt?
Det kan du sjekke selv ved å logge inn i nettbutikken, eller spørre mannskapet om bord på båten når du bruker t:kortet.
Om du ringer AtB kundesenter på telefon 02820 kan de også sjekke for deg.
-
Jeg har fylt på reisepenger verdi på t:kortet mitt. Hvorfor virker det ikke om bord i båten?
For at en billett skal trekkes fra t:kortet automatisk når du bruker du på kortleseren må du legge inn en autoreise. Denne forteller kortleseren hvilken reisestrekning og passasjerkategori som skal trekkes fra verdien på t:kortet. Be om autoreise til mannskap om bord på båt.
-
Jeg har en periodebillett, men skal reise bort. Kan jeg pause billetten min?
Nei. En periodebillett kan ikke settes på pause.
-
Kan jeg bestille flere periodebilletter for båt samtidig?
Det kan du. Du kan ha inntil åtte billetter på ditt t:kort, og disse kan godt være åtte periodebilletter. Periodebillettene må brukes innen ett år.
Har du kjøpt flere periodebilletter i nettbutikken vil de starte opp på den eller de datoene du valgte da du kjøpte de.
9t2
-
Kan jeg bestille reise før klokka ni eller etter klokka to?
Tilbudet 9t2 gjelder fra kl. 09 til kl. 14. Skal dere reise utenom disse tidene, altså før kl. 09 eller 14 må billettene kjøpes på vanlig vis.
-
Hvorfor gjelder 9t2 kun i Trondheim kommune?
Trondheim kommune (tidligere Trondheim og Klæbu kommuner) har inngått avtale med AtB AS om reise for barnehager og skoler i kommunene. Det er de forskjellige kommunene som må avgjøre om de ønsker en slik avtale.
-
Hvordan får vi brukernavn og passord?
Tildeling av brukernavn og passord gjøres på bakgrunn kommunens oversikt over skoler og barnehager. Dersom dere ikke har bruker, kontakt oss på e-post 9t2@atb.no.
-
Hvorfor kan jeg ikke bestille for ønsket antall reisende?
Det er ledig plass på de forskjellige rutene avgjør hvor mange dere kan bestille for. Det kan være at noen allerede har bestilt reise på avgangen. Hvis dere ønsker å reise flere enn det er ledig plass til må dere dele dere i to og bestille på to forskjellige tidspunkt.
-
Hvorfor virker ikke brukernavn og passord?
Det kan være flere grunner til dette.
Sjekk at:
- du har skrevet både brukernavn og passord riktig og at du skiller på små og store bokstaver.
- du bruker riktig brukernavn og passord. Brukernavnet er e-postadresse, og det er mulig å få nytt passord ved å trykke «Glemt passord» ved innloggingen.
Om du fortsatt opplever problemer, kontakt oss på e-post 9t2@atb.no.
-
Hvorfor får jeg ikke til å bestille den avgangen jeg ønsker?
Det kan være flere grunner til dette:
- Det er begrenset antall plasser på alle avganger, så det kan hende noen allerede har bestilt avgangen.
- Du må bestille hele avgangen fra startholdeplass selv om dere bare skal reise deler av strekningen. Avganger som starter før kl. 09.00 eller etter 14.00 fra startholdeplass kan ikke bestilles.
- Ved ruteendring kan du dessverre ikke bestille reiser på de nye rutene før samme dato som de trer i kraft.
Skoleskyss
-
Må eleven aktivere reisebeviset i PocketID før reisen?
Ja. Man skal alltid aktivere reisebeviset før man går om bord for å ha gyldig billett. Man trenger ikke å aktiveres på nytt ved overgang mellom transportmidler.
-
Hva gjør eleven hvis det er problemer med digitalt reisebevis i PocketID?
Ta kontakt med skolen dersom det oppleves problemer.
-
Når kan eleven få PocketID?
PocketID er tilgjengelig for de fleste videregående skoler i Trøndelag. Kontakt din skole for spørsmål.
-
Eleven har ikke rett på gratis skoleskyss. Hva gjør jeg?
Eleven kan reise med skolerutene eller ordinære rutebusser ved å løse vanlig billett.
-
Jeg har mottatt oppgjørsoppstilling for refusjon. Hvorfor får jeg ikke åpnet vedlegget?
Vedlegget er passordbeskyttet. For å åpne vedlegget skriver du inn passord. Passordet er fødselsnummeret ditt på 11 siffer.
-
Hva gjør jeg om eleven opplever en uønsket hendelse/avvik i skoleskyssen?
Ta kontakt med din skole. Oppgi dato og klokkeslett for hendelsen, hvilken linje og selskap du reiste med, og informasjon om hendelsen.
Skolen tar kontakt med AtB slik at avvik registreres.
-
Kan eleven låne bort skolekortet sitt?
Nei.
Skolekortet er personlig og skal ikke lånes ut. Ved billettkontroll vil den som låner kunne bli ilagt gebyr for misbruk av t:kort.
-
Mottar eleven nytt skolekort hvert år, eller kan det gamle brukes?
Elever skal benytte samme t:kort skole, både i grunnskole og på videregående skole, såfremt retten til skoleskyss er innvilget.
-
Hvordan avbestiller man drosjen til skole eller holdeplass?
Du må avbestille senest 30 minutter før oppsatt hentetid direkte til transportør for drosjen.
TrønderTaxi
Telefon: 07373 (tastevalg 3 for skoleavdeling)
Epost: skolekjoring@trondertaxi.noNorgestaxi
Telefon: 909 07 080
Epost: skole@norgestaxi.noTaxiMidtNorge
Telefon: 07415
Epost: post@taximidtnorge.no -
Klassen skal på tur. Hva gjør jeg?
Kommuner og skoler skal selv bestille og administrere transport utenom ordinær skoleskyss. Det er valgfritt hvilken operatør som brukes, så lenge det ikke er egne avtaler i den enkelte kommune. Dette gjelder for eksempel skyss til og fra svømming, skidager og leirskole.
Det er mulig å benytte seg av rutegående buss dersom dette passer inn i strekning og timeplan. Husk å informere operatøren for strekningen hvis en større gruppe skal reise på ordinær linje.
Se billetter og priser for hvordan du kjøper billett. Klassen kan også oppfylle krav til rabatt som gruppereise.
-
Eleven har mottatt gebyr, men har innvilget fri skoleskyss. Hvordan går man frem?
Skriftlig klage må sendes til AtB via kontaktskjema innen 21 dager.
-
Hva gjør eleven med sitt t:kort skole ved flytting?
Dersom eleven fortsatt har rett til fri skoleskyss etter flytting, beholder man sitt nåværende t:kort skole. Dersom eleven ikke lenger har rett på fri skoleskyss skal t:kort skole leveres inn til skolen eleven flytter fra.
-
Hva gjør eleven hvis t:kort skole ikke virker?
Ta kontakt med din skole hvis t:kort skole ikke fungerer på billettmaskin om bord i bussen. Merk deg om det ikke er noen reaksjon eller om du får feilmelding.
-
Eleven har mistet sitt t:kort skole. Hva gjør jeg?
Meld fra til skolen. Skolen bestiller nytt t:kort skole og i mellomtiden får eleven låne et reservekort.
Et nytt t:kort skole kan medføre gebyr.
-
Eleven har glemt t:kort skole. Hva gjør jeg?
Elever i grunnskolen
Elever i grunnskolen får være med bussen til skolen uten å betale. Før hjemreisen må eleven kontakte skolen for å få låne et reservekort til hjemturen.
Elever i videregående skole
Elever i videregående skole må selv kjøpe billett til og fra skolen. Om kortet er ødelagt eller mistet må du kontakte skolen.
Billettkontroll
-
Jeg kjøpte billett med AtB-appen etter jeg gikk på bussen, og så fikk jeg gebyr. Hvorfor?
Skal du reise med billett i AtB-appen må du kjøpe og ha en gyldig billett før du går om bord. Billetten din er gyldig når den ser sånn ut:
Appen AtB
-
Jeg har rett på skoleskyss, men hadde glemt å aktivere billetten. Hvorfor får jeg gebyr?
Når billetten ikke er aktivert har du ikke gyldig billett og vil motta gebyr selv om du har rett på skoleskyss. Les mer om skoleskyss.
-
Jeg glemte å ta med meg t:kortet med billetten på. Kan jeg vise billett i etterkant?
Nei. Du må ha gyldig billett og mulighet til å vise den frem når du reiser.
-
Jeg har glemt å ta med meg beviset som viser at jeg har rett på rabatt. Får jeg gebyr?
Hvis du reiser med rabattert billett og du ikke kan vise at du har rett på rabatt i billettkontroll vil du få gebyr.
Dette kan reduseres til kr. 150,- om du viser gyldig rabattbevis, ID og gebyr innen sju (7) dager hos AtB kundesenter.
-
Studentbevis-appen funker ikke. Vil jeg bli ilagt tilleggsgebyr når det ikke er min feil at den ikke funker?
Det er opp til den enkelte å velge hvorvidt man ønsker å benytte seg av Studentbevis-appen eller semesterbeviset i papirform. Ved bruk av digitalt studentbevis aksepterer reisende risikoen dette medfører med tanke på for eksempel tekniske problemer.
Under vilkårene for bruk av studentbevis fremgår det at appen må være tilkoblet internett for å kunne laste ned informasjonen. Informasjonen blir lagret lokalt på telefonen og du trenger ikke å være online for å bruke appen.
Skulle telefonen gå tom for strøm eller av andre årsaker ikke fungere, må du bevise studentstatus med semesterkvittering og gyldig legitimasjon.
-
AtB-appen fungerer ikke. Kan jeg likevel reise?
Dersom AtB-appen ikke fungerer på grunn av feil i AtBs systemer, vil sjåføren og billettkontrollørene bli varslet om det. Hvis kontrolløren er kjent med at billettsystemet- eller utstyret er ute av drift, vil du ikke få gebyr.
Dersom feilen ikke ligger i AtBs systemer, men for eksempel i din egen mobil, må du kjøpe billett på annen måte, som f.eks. ved å sende SMS til 2027, kjøpe billett på en billettautomat, eller ved å bruke bankkort eller kontanter om bord.
Om AtB-appen er nede, og du ikke har noen mulighet til å skaffe deg billett på en annen måte, vil du ikke får gebyr.
Er du usikker på hvorfor appene ikke fungerer eller har andre spørsmål om betaling kan du kontakte vårt kundesenter.
-
Billetten min utløper før jeg er fremme. Hva gjør jeg?
Billetten må være gyldig når du går om bord. Du kan fortsatt reise uten å kjøpe ny billett selv om billetten utløper underveis på turen.
-
Når må jeg kjøpe billett med AtB-appen eller med SMS for at den skal være gyldig?
Du må ha kjøpt og mottatt billetten din før du går om bord. På billetten står klokkeslettet du kjøpte den.