Ofte stilte spørsmål

Lurer du på noe? Vi har samlet ofte stilte spørsmål og svar.

Ta kontakt med AtB kundesenter om du ikke finner svar på spørsmålet ditt under. 

Pris og sone

  • Hvis du reiser mer enn fem turer innenfor én sone i uken lønner det seg med periodebillett fremfor enkeltbilletter. Hvis du reiser mer enn fire turer innenfor to soner i uken lønner det seg med periodebillett fremfor enkeltbilletter. Hvis du reiser mer enn to turer i uken innenfor tre soner lønner det seg med periodebillett fremfor enkeltbilletter. Hvis du reiser mer enn fire turer innenfor 5-13 soner i uken lønner det seg med periodebillett fremfor enkeltbilletter.

    Voksen, innenfor 1 sone
    Enkeltbillett 37 kroner x 6 turer x 4 uker = 888 kroner. Periodebillett koster 760 kroner.

    Voksen, innenfor 3 soner
    Enkeltbillett 111 kroner x 3 turer x 4 uker = 1332 kroner. Periodebillett koster 1280 kroner.

  • Vi har analysert masse data fra vårt system for å tilrettelegge enklest mulig for våre reisende. Det er blitt sett nøye på reisemønsteret til arbeidsreisende med kort reisevei slik at færre reisende slipper å krysse sonegrenser til og fra jobb. Dermed blir billettene billigere og sonene enklere å forstå.

  • Nei. Familie helg gjelder kun hvis du har en voksenbillett. Honnørbillett og studentbillett er rabatterte billetter og regnes ikke som voksenbillett. 

Reisekortet t:kort

  • Ta kontakt med AtB kundesenter for å sperre et mistet t:kort.

    Om du har registrert t:kort i vår kundedatabase kan vi sperre kortet når du oppgir navnet ditt.

    Var t:kortet uregistrert må du ha t:kort-nummeret for at vi skal kunne hjelpe deg. Det finner du oppe i høyre hjørne. Vi anbefaler at du tar vare på ditt t:kort-nummer, for eksempel ved å ta et tydelig bilde av ditt t:kort.

    Å lage en kopi av et t:kort koster 100 kroner. 

  • Du kan bruke t:kortet ditt på buss, trikk, båt og tog i Trøndelag. Hvor kortet kan brukes er avhengig av hvilken billett du kjøper.

  • Dersom t:kortet har sluttet å virke kan det være at autoreisen er utløpt. Dette skjer etter fem år. En autoreise beskriver strekningen og passasjerkategorien som skal gjelde for ditt reisekort. For å legge inn ny autoreise må du komme innom vårt kundesenter i Trondheim, eller få sjåfør på busser i region og billettør på båtene til å legge inn autoreise i t:kortet ditt.

    Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter dersom du er usikker på om autoreisen er utløpt. 

  • Når du bruker t:kortet på kortleseren om bord kan du se både saldo og gjenværende dager av din periodebillett. Dette kan du også sjekke selv ved å logge inn i nettbutikken.

    Om du ringer AtB kundesenter på telefon 478 02 820 kan de søke opp t:kort-nummeret og sjekke for deg.

  • For at en billett skal trekkes fra t:kortet automatisk når du bruker du på kortleseren må du legge inn en autoreise. Denne forteller kortleseren hvilken reisestrekning og passasjerkategori som skal trekkes fra verdien på t:kortet. Bestill autoreise på et kundesenter, hos sjåføren på regionbuss eller om bord på båt. Dersom du skal ha autoreise i sone A må du ta med ditt t:kort til AtB kundesenter.

  • Bip t:kortet på kortleseren om bord på buss og trikk. Om du ikke får grønt lys tar du kontakt med sjåføren. Se også saldo eller hvor mange dager du har igjen på skjermen.

    På båt gir du t:kortet til mannskapet.

 AtB Mobillett

Nettbutikk

  • Du må ha et t:kort for å bruke nettbutikken.

    Opprette brukerkonto

    • Registrer ny bruker.
    • Du velger brukernavn og passord når brukerkonto opprettes.
    • Bruksbetingelser ved kjøp over internett må godkjennes for å kunne ta løsningen i bruk.

    Kom i gang

    • Logg inn med ditt unike brukernavn og passord.
    • Du kan legg inn ett eller flere t:kort i brukeren din.
    • Gi hvert t:kort et unikt navn slik at du enkelt vet hvilket du skal fylle på.

    Fylle på t:kort

    • Velg hvilket t:kort produktet skal legges inn i.
    • Kjøp periodebillett eller fyll på verdi.
    • Kjøpte produkter eller påfylling lastes inn i ditt t:kort når t:kortet registreres på kortleseren om bord.
    • NB! Ved gjennomført betaling skal man komme tilbake til siden som viser "Ditt kjøp er fullført". Dersom dette ikke skjer vil kjøpet mest sannsynlig ikke være registrert i nettbutikken. Betalingstransaksjonen vil kunne fremstå som gjennomført hos din bank, men beløpet er kun reservert og vil ikke bli belastet. Dette vil bli frigitt etter noen dager i henhold til bankens rutiner.
  • Har du tekniske problemer med nettbutikken hjelper det å tilbakestille nettleseren du bruker.

    De fleste nettlesere kan enkelt tilbakestilles. Funksjonen skrur alle innstillinger tilbake slik nettleseren var da den ble innstallert første gang.

    Fremgangsmåte for Internet Explorer

    Klikk på Verktøy og deretter Alternativer for internett. Klikk på fanen Avansert. Du får nå opp en ny meny, og du skal her klikke på knappen nede i høyre hjørne som heter Tilbakestill. Bekreft ved å trykke Tilbakestill i dialogboksen som kommer frem. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Firefox

    Klikk på Hjelp i verktøylinjen, deretter på Feilsøking. Klikk på knappen Tilbakestill Firefox… i høyre hjørne. Klikk Tilbakestill Firefox i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Google Chome

    Klikk på Tilpass og kontrollér Google Chrome (tre prikker loddrett til høyre for adresselinjen) og klikk så på Innstillinger. Søk etter Tilbakestill. Klikk på knappen som heter Tilbakestill nettleserinnstillingene. Klikk på Tilbakestill i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Safari

    Klikk på tannhjulet til høyre for adresselinjen og deretter Nullstill Safari. Hak av for alle valgene, og klikk Nullstill. Nettleseren starter på nytt og den er nå satt til standard innstilling.
  • Ja, det kan du. Trykk på "legg til t:kort", skriv inn t:kort-nummeret som står bak på t:kortet du skal registrere. Gi t:kortet ditt et navn slik at du enkelt vet hvilket kort du fyller på. Husk å se over t:kort-nummeret når du registrerer det.

  • Det kan du. Når du logger inn ser du en oversikt over dine t:kort, og hva som er igjen på de. Du ser både aktive billetter, og billetter som ligger på vent i t:kortet.

    Vi gjør oppmerksom på at saldo i nettbutikken og faktisk saldo i t:kortet kan være forskjellig. Dette skyldes at det kan ta noen dager før historikk om billettkjøp og påfylling fra billettmaskinene er oppdatert i nettbutikken.

    Saldo og gjenværende dager vil også komme opp på skjerm på kortleser når du benytter kortet.

  • Kort som er sperret kan ikke fylles på i nettbutikken. Sjekk at t:kort-nummeret på det kortet du bruker er det samme som det du har lagt inn i nettbutikken.

    • Hvis det ikke er samme t:kort-nummer må du legge inn det nye kortet ditt for å fylle på riktig kort.
    • Hvis det er samme t:kort-nummer kan du ta kontakt med AtB kundesenter som hjelper deg med å finne en løsning.
  • Logg inn i nettbutikken og se hvilke billetter som er aktive eller ligger på vent på ditt t:kort.

    Sjekk at t:kort-nummeret som står på t:kortet stemmer overens med det du har lagt inn i nettbutikken.

    Merk også at hvis du har kjøpt en periode mens du allerede har en aktiv periode vil den nye perioden ligge på vent til den gamle er oppbrukt.

  • Kjøp fra nettbutikken distribueres til kortleserne om bord flere ganger per dag. Det er kortleseren som legger kjøpet ditt inn i t:kortet. For å være sikker på at kortleseren har mottatt oppdateringen anbefaler vi at du fyller på senest dagen før du skal bruke t:kortet. Billetten vil uansett ikke starte opp før du bruker t:kortet om bord.

Billettkontroll

9t2 

  • Trondheim og Klæbu kommuner har inngått avtale med AtB AS om reise for barnehager og skoler i kommunene. Det er de forskjellige kommunene som må avgjøre om de ønsker en slik avtale.

  • Det er ledig plass på de forskjellige rutene avgjør hvor mange dere kan bestille for. Det kan være at noen allerede har bestilt reise på avgangen. Hvis dere ønsker å reise flere enn det er ledig plass til må dere dele dere i to og bestille på to forskjellige tidspunkt.

  • Det kan være flere grunner til dette.

    Sjekk at:

    • du har skrevet både brukernavn og passord riktig og at du skiller på små og store bokstaver.
    • du bruker riktig brukernavn og passord. Brukernavnet er e-postadresse, og det er mulig å få nytt passord ved å trykke «Glemt passord» ved innloggingen.

    Om du fortsatt opplever problemer, kontakt oss på e-post 9t2@atb.no.

  • Det kan være flere grunner til dette:

    • Det er begrenset antall plasser på alle avganger, så det kan hende noen allerede har bestilt avgangen.
    • Du må bestille hele avgangen fra startholdeplass selv om dere bare skal reise deler av strekningen. Avganger som starter før kl. 09.00 eller etter 14.00 fra startholdeplass kan ikke bestilles.
    • Ved ruteendring kan du dessverre ikke bestille reiser på de nye rutene før samme dato som de trer i kraft.

     

t:kort bedrift

  • Kontakt t:kort bedrift på kontaktskjema så raskt som mulig. Oppgi organisasjonsnummer og legg ved t:kortnummeret slik at vi kan sperre t:kortet som er tapt. Nytt t:kort produseres og knyttes til bedriftens reisekonto før det sendes ut. Pris for å gjenskape et tapt eller skadet t:kort er kr 50. 

  • Det kan ta litt tid fra bedriften mottar faktura til den er betalt. Reiser du uvanlig mye i en periode kan du oppleve at reisekontoen sperres på grunn av negativ saldo. Reisekontoen åpnes dagen etter at påfyllingen har kommet inn og saldo igjen er positiv.

    Dersom du ikke kan vente til faktura er mottatt og betalt kan bedriften sende inn en rekvisisjon. Ved bruk av rekvisisjon beregnes normalt et par virkedager før reisekontoen har positiv saldo. t:kort bedrift tilbyr ikke kredittavtaler.

  • Påfyllingsfakturaen sendes automatisk fra systemet med en gang saldo på reisekontoen går under det oppgitte beløpet som ble satt som fakturagrense da reisekontoen ble opprettet. Påfyllingen er en overføring av reisepenger til en reisekonto, og ikke et produktkjøp.

    Mva beregnes ikke før kjøp av et produkt, i dette tilfelle en billett.

Skoleskyss

  • Kommuner og skoler skal selv bestille og administrere transport utenom ordinær skoleskyss. Det er valgfritt hvilken operatør du bruker, så lenge det ikke er egne avtaler i den enkelte kommunen. Dette gjelder for eksempel skyss til og fra svømming, skidager og leirskole.

    Det er fullt mulig å benytte seg av rutegående buss dersom dette passer inn i strekning og timeplan. Husk å informere operatøren for strekningen hvis en større gruppe skal reise på ordinær rute.

    Grupper med rutebuss

    Reiser elever med ordinær rutebuss, må kommunen eller skolen inngå en bedriftsavtale med AtB for betaling. Med t:kort bedrift mottar skolen et ønsket antall t:kort. Oversikt over gjennomførte reiser og faktura kommer i etterkant. Mer informasjon om t:kort bedrift.

     
  • Skal du flytte eller bytte skole i løpet av skoleåret, skal skolekortet leveres tilbake til skolen du flytter fra.

    Dersom du fortsatt har rett til fri skoleskyss, må du sende inn ett nytt søknadsskjema til den nye skolen din. Etter godkjenning vil skolen utlevere ett nytt reisekort til deg.

  • Sliter du med å få aktivisert skolekortet ditt ved kortleseren ombord i bussen, kan sjåføren gi deg en utskrift med informasjon såfremt kortet ikke er ødelagt. Utskriften og skolekortet leveres til skolekontoret  som vil undersøke saken.

    Er kortet ødelagt, får du et nytt reisekort kostnadsfritt. I mellomtiden kan du låne et upersonlig reisekort. Er du selv skyld i skaden på reisekortet, vil det bli et erstatningsbeløp.

     

     

     
     
  • Om du mister reisekortet, må du snarest si ifra til skolen din og oppgi navn, fødselsdato og trinnet du går på.

    Skolen har fått tildelt upersonlige reisekort som kan lånes ut til elever som har mistet kortet sitt og som behøver midlertidig skyss.

    Du må betale 150 kroner for nytt reisekort.

     

     

  • Elev i grunnskolen

    Er du elev i grunnskolen, får du være med til skolen uten å betale. Før hjemreisen må du kontakte skolen for å få låne et reisekort til hjemturen. 

    Elev på videregående skole

    Er du elev i videregående skole, må du selv kjøpe billett til og fra skolen.  Om kortet er ødelagt eller mistet må du kontakte skolen.