Mikromobilitet utenfor storby
I Namsos bidro utleie av elsparkesykler til færre bilturer. Nå tester vi både elsykler og elsparkesykler i tre utvalgte kommuner i Trondheimsområdet.
Kort om pilotprosjektet
Mål: Vi vil lære mer om hvordan elsparkesyklene kan bidra til et bedre mobilitetstilbud og dekke kortere reiser rundt by og tettsteder.
Pilotperiode: Sesongen 2023 og 2024
Tidslinje for piloten:
- Konseptutvikling
- Oppstart august 2023 i Melhus, Malvik og Stjørdal kommune
- Løpende omfordeling av elektriske sykler og sparkesykler basert på bruk og innsikt
- Evaluering av pilot
- Vurdere videreføring av pilot eller utvidelse til andre områder.
Bakgrunn
Pilotprosjektet gjennomføres i tett samarbeid med Stjørdal, Malvik og Melhus kommune, Tier og AtB. Prosjektet finansieres med midler fra Miljøpakken.
Sammen med kommunene skal vi legge til rette for at løsningen blir god. Bruk og drift av tilbudet vil evalueres underveis, og etter prosjektetperioden er ferdig.
Dette pilotprosjektet er en videreføring av elsparkesykkel-piloten i Namsos.
Bedre by
Bedre og flere bevegelsesmuligheter er en fordel for byutviklingen, og elyskkel- og elsparkesykkelprosjektet kan vise seg å gi andre effekter på tettsteder som Malvik og Melhus og i en mellomstor by som Stjørdal, enn i en større by som for eksempel Trondheim.
Leverandørene
TIER er den ledende europeiske leverandøren av elsparkesykler og bærekraftige løsninger innen mikromobilitet. Som den første klimanøytrale leverandøren av mikromobilitetsløsninger, har TIER den største flåten av elsparkesykler med byttbare batterier i Europa, og er således med på å definere nye standarder innen bærekraft. Med byttbare batterier på siste generasjons elsparkesykler unngår man å måtte hente syklene inn for lading. Modellen som er tilgjengelig i Stjørdal, Malvik og Melhus, har også et større forhjul med bedre demping, et bredere brett å stå på, dobbeltstøtte for parkering og hjelmboks med hjelm. Alt dette bidrar til å gjøre brukeropplevelsen bedre og sikrere.