Hvorfor står det at jeg ikke kan kjøpe produkt til reisekortet?

Kort som er sperret kan ikke fylles på i nettbutikken. Sjekk at t:kort-nummeret på det kortet du bruker er det samme som det du har lagt inn i nettbutikken.

  • Hvis det ikke er samme t:kort-nummer må du legge inn det nye kortet ditt for å fylle på riktig kort.
  • Hvis det er samme t:kort-nummer kan du ta kontakt med AtB kundesenter som hjelper deg med å finne en løsning.

Ofte stilte spørsmål

  • Du må ha et t:kort for å bruke nettbutikken.

    Opprette brukerkonto

    • Registrer ny bruker.
    • Du velger brukernavn og passord når brukerkonto opprettes.
    • Bruksbetingelser ved kjøp over internett må godkjennes for å kunne ta løsningen i bruk.

    Kom i gang

    • Logg inn med ditt unike brukernavn og passord.
    • Legg inn ett eller flere t:kort i brukeren din.
    • Gi hvert t:kort et unikt navn slik at du enkelt vet hvilket du skal fylle på.

    Fylle på t:kort

    • Velg hvilket t:kort produktet skal legges inn i.
    • Kjøp periodebillett eller fyll på verdi.
    • Kjøpte produkter eller påfylling legges inn i ditt t:kort når t:kortet leses av på kortleseren om bord.
    • NB! Ved gjennomført betaling skal man komme tilbake til siden som viser "Ditt kjøp er fullført". Dersom dette ikke skjer vil kjøpet mest sannsynlig ikke være registrert i nettbutikken. Betalingstransaksjonen vil kunne fremstå som gjennomført hos din bank, men beløpet er kun reservert og vil ikke bli belastet. Dette vil bli frigitt etter noen dager i henhold til bankens rutiner.
  • Dersom du reiser med buss eller trikk i tilknytning til din reise med hurtigbåt, skal du fortsette å bruke den gamle nettbutikken en stund til. Fra 7. august 2022 vil du ikke kunne lese av t:kortet ditt om bord i bussen. I denne perioden må du vise frem kvittering på kjøp. Vi beklager ulempen dette medfører.

    I Trondheimsområdet er det åpen billettering, og du behøver ikke å vise frem kvittering.

    Husk også at du kan kjøpe hurtigbåtbilletter i AtB-appen. 

  • Har du tekniske problemer med nettbutikken hjelper det å tilbakestille nettleseren du bruker.

    De fleste nettlesere kan enkelt tilbakestilles. Funksjonen skrur alle innstillinger tilbake slik nettleseren var da den ble innstallert første gang.

    Fremgangsmåte for Internet Explorer

    Klikk på Verktøy og deretter Alternativer for internett. Klikk på fanen Avansert. Du får nå opp en ny meny, og du skal her klikke på knappen nede i høyre hjørne som heter Tilbakestill. Bekreft ved å trykke Tilbakestill i dialogboksen som kommer frem. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Firefox

    Klikk på Hjelp i verktøylinjen, deretter på Feilsøking. Klikk på knappen Tilbakestill Firefox… i høyre hjørne. Klikk Tilbakestill Firefox i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Google Chome

    Klikk på Tilpass og kontrollér Google Chrome (tre prikker loddrett til høyre for adresselinjen) og klikk så på Innstillinger. Søk etter Tilbakestill. Klikk på knappen som heter Tilbakestill nettleserinnstillingene. Klikk på Tilbakestill i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Safari

    Klikk på tannhjulet til høyre for adresselinjen og deretter Nullstill Safari. Hak av for alle valgene, og klikk Nullstill. Nettleseren starter på nytt og den er nå satt til standard innstilling.
  • Ja, det kan du. Trykk på "legg til t:kort", skriv inn t:kort-nummeret som står bak på t:kortet du skal registrere. Gi t:kortet ditt et navn slik at du enkelt vet hvilket kort du fyller på. Husk å se over t:kort-nummeret når du registrerer det.

  • Det kan du. Når du logger inn ser du en oversikt over dine t:kort, og hva som er igjen på de. Du ser både aktive billetter, og billetter som ligger på vent i t:kortet.

    Vi gjør oppmerksom på at saldo i nettbutikken og faktisk saldo i t:kortet kan være forskjellig. Dette skyldes at det kan ta noen dager før historikk om billettkjøp og påfylling fra billettmaskinene er oppdatert i nettbutikken.

    Saldo og gjenværende dager vil også komme opp på skjerm på kortleser når du benytter kortet.

  • Kort som er sperret kan ikke fylles på i nettbutikken. Sjekk at t:kort-nummeret på det kortet du bruker er det samme som det du har lagt inn i nettbutikken.

    • Hvis det ikke er samme t:kort-nummer må du legge inn det nye kortet ditt for å fylle på riktig kort.
    • Hvis det er samme t:kort-nummer kan du ta kontakt med AtB kundesenter som hjelper deg med å finne en løsning.
  • Logg inn i nettbutikken og se hvilke billetter som er aktive eller ligger på vent på ditt t:kort.

    Sjekk at t:kort-nummeret som står på t:kortet stemmer overens med det du har lagt inn i nettbutikken.

    Merk også at hvis du har kjøpt en periode mens du allerede har en aktiv periode vil du kun se den aktive perioden på kortleser. 

  • Kjøp fra nettbutikken distribueres til kortleserne om bord flere ganger per dag. Det er kortleseren som legger kjøpet ditt inn i t:kortet. For å være sikker på at kortleseren har mottatt oppdateringen anbefaler vi at du fyller på senest dagen før du skal bruke t:kortet. Du velger selv hvilken dato periodebilletten skal starte når du kjøper den i nettbutikken.