Slik gikk innkjøringen

I mai og juni fikk mange sett den selvkjørende bussen i gatene på Øya. Det norske selskapet Applied Autonomy sto for innkjøringen og forberedelsene.

- Dette har gått fint. Vi har testet sensorene, gatenettverket, appen og satt opp skilt og diverse annet. Etter hvert fikk vi jo godt vær her også, forteller Jonny Haugen fra Applied Autonomy - avbildet i samtale med en av mange interesserte forbipasserende.

- For at bussen skal kunne finne frem i gatene, må den kunne kjenne igjen hvor den er og hvor den skal - på akkurat samme måte som når en kommer til et nytt sted og må se seg rundt for å huske omgivelsene, forteller Haugen.

Når bussen skal bli kjent med sitt nye område på Øya, gjøres det ved å kjøre bussen rundt i gatene og "vise" den veien. Da bygges det et kart i minnet til datamaskinen om bord.

- Og på samme måte som oss mennesker bruker synet til å se hvor vi skal, har bussen sensorer som kalles "LIDAR" plassert på taket for å kunne lage kartet. Den bruker også GPS for å finne ut hvor i verden den er og trippteller for å vite hvor langt den beveger seg forover, fortsetter han.

I hjernen til bussen er hver kantstein og busk registrert og bussen vet derfor hvor den skal kjøre og hvordan den tryggest og raskest kommer seg frem.

I tillegg til LIDAR, trippteller og GPS har bussen sensorer i hvert hjørne. Hvis bussens sensorer værer en fare slås bremsene på.

Ønsker tilbakemeldinger

Jonny fra Applied Autonomy og bussen har blitt godt kjent med Øya de siste par månedene og gleder seg, sammen med de andre prosjektmedlemmene, til å se hvordan dette vil fungere i bruk og hvordan de reisende vil oppleve den selvkjørende bussen. 

- Vi tar gjerne tilbakemeldinger og kommer til å følge nøye med, forteller Haugen som i slutten av juni opplevde 30 grader og en litt mer sommerlig stemning da han nok en gang var på reise til Trondheim og Øya i forbindelse med prosjektet.

Det er AtB og Vy som driver prosjektet sammen med Applied Autonomy, GoMobile, Miljøpakken, Trondheim kommune, SINTEF og NTNU. 

LES MER: Hvorfor tester vi dette?

LES MER: Slik bruker du bussen