Bussen er på plass!
I mai 2020 ruller bussen sine første forsiktige meter i Trondheim. Tekniker er om bord.
Teknologien som gjør dette mulig er utviklet av norske de norske selskapene Applied Autonomy og GoMobile. Selve bussen er produsert av selskapet EasyMile har plass til seks passasjerer. Samme type buss er tidligere testet i Kongsberg, men aldri før som en bestillingsbuss.
Kan gjøre kollektivtilbudet mer attraktivt
Bussen vil ikke følge en fast rutetabell, men være tilgjengelig på bestilling på Øya (se kart). Passasjerene kan bestille turer gjennom en bestillingsapp som blir lansert sommeren 2020. Under hele testperioden vil den selvkjørende bussen alltid ha en sikkerhetsvert om bord.
Hensikten med prosjektet er å se om fleksible, selvkjørende busser kan spille en rolle i fremtidens kollektivsystem, og bidra til å gjøre kollektivtrafikken mer attraktiv.
- Dette kan gi helt nye muligheter til miljøvennlige reiser og en langt bedre utnyttelse av busskapasiteten. Denne bussen dekker veldig mye av bydelen, men kun når noen trenger den. Vi er spent på å se bruken og høre tilbakemeldingene, sier Andreas K. Enge som er direktør for strategi og utvikling i AtB.
Både utprøvd og uprøvd teknologi
Bussen er elektrisk og går i maksimum 16 kilometer i timen. Den er derfor stille. Denhar åtte sensorer, i tillegg til GPS. Sensorene sørger for at bussen går der den skal og, ikke minst, at den stopper for den minste hindring eller fare.
Selvkjørende buss er tidligere testet blant annet på Gløshaugen i Trondheim, i Kongsberg og på Vippetangen i Oslo. Det som gjør prosjektet på Øya spesielt, er muligheten til å bestille bussen til det punktet du selv ønsker.
NTNU og SINTEF er med som forskningspartnere, og skal blant annet se på hvordan brukere og andre trafikanter reagerer på den nye teknologien.
Dersom teknologien fungerer godt og publikum opplever at kollektivreiser blir mer attraktive, kan slike løsninger bli del av kollektivtilbudet om noen år.