Billettkontroll

a-billettkontroll

Riktig billett + bevis = ditt ansvar. Finn informasjon om gyldige billetter, gebyrer og hvordan du kan klage.

Du er selv ansvarlig for å kjøpe og ha gyldig billett for hele reisen. Dersom du ikke har gyldig billett ved kontroll, får du et gebyr.

Husk at du må ha med gyldig legitimasjon, studentbevis med semesterkort, honnørbevis eller liknende dersom du reiser med rabattert billett.

    • Voksne: 750 kr
    • Mindreårige: 15–16 år: 500 kr, 17 år: 750 kr
    • Misbruk eller forfalsking av billett: 1500 kroner, og billetten blir inndratt. Dersom du forfalsker en billett vil du også bli politianmeldt

    Les mer i Transportvedtekter for AtB

  • Du kan:

    • betale i nettbank ved å bruke betalingsinformasjonen som står bakpå tilleggsgebyret
    • betale kontant til sjåfør
    • betale med kort til sjåfør. Dette er kun mulig i fremkomstmidler med betalingsterminal (gjelder bussruter i 300 og 400-serien og hurtigbåt)
    • betale med kort eller kontant ved AtB kundesenter i Trondheim
  • Dette må gjøres senest 14 dager etter at gebyret er utskrevet. 

    Om du klager på vegne av andre, trenger vi fullmakt fra den som har mottatt gebyret. Dette gjelder ikke dersom foresatte klager på vegne av mindreårige.

    Du kan sende klagen via kontaktskjemaet vårt eller i posten. Husk å få med:

    • Navn
    • E-postadressen din
    • Informasjon om hvorfor du vil klage
    • Gebyrnummer (fem siffer)
    • Kvittering (dersom du betalte på stedet)

    Klagen kan sendes per post til:

    AtB AS
    Kongens gate 34
    7012 Trondheim

Ofte stilte spørsmål