Billettkontroll
Riktig billett + bevis = ditt ansvar. Finn informasjon om gyldige billetter, hva som er ditt ansvar og hvordan du går frem dersom du vil klage på et gebyr.
Du er selv ansvarlig for å kjøpe riktig billett, til rett tid og kunne vise den frem underveis på hele reisen. Dersom du ikke har billett ved en kontroll, eller billetten er kjøpt etter at billettkontrollen har startet, får du et gebyr.
Om du kjøper billett med mobilen eller har periodebillett på t:kort må du kjøpe billetten og ha den klar før du går om bord. Du får ikke gebyr dersom billetten utløper underveis på reisen. Billetten må være gyldig når du går om bord.
Husk at du må ha med gyldig legitimasjon, studentbevis med semesterkort, honnørbevis eller liknende dersom du reiser med rabattert billett.
Unngå gebyr
Se hvordan du sørger for å ha gyldig billett ut fra hvordan du kjøper den.
-
Billett med mobilen
Skal du reise med billett i AtB-appen, AtB Mobillett eller med SMS må du kjøpe og ha en gyldig billett før du går om bord.
Slik ser en gyldig billett ut i AtB Mobillett:
Slik ser en gyldig billett ut i AtB-appen:
Slik ser en gyldig SMS-billett ut:
Reise med bylinjer i Trondheimsområdet
Ha billetten klar før du går om bord. Du trenger kun å vise frem billetten ved billettkontroll.
Reise med regionlinjer, nattbuss eller nattrikk
Ha billetten klar før du går om bord og vis den frem til sjåføren når du går om bord.
Merk deg
- Bytter du mellom å ha billetten din på t:kort og mobil, må byttet være fullført før du går om bord. Hvis du bytter etter du har gått om bord, vil du få gebyr ved billettkontroll.
- Et skjermbilde av en billett i en app er ikke en gyldig billett - billetten er kun gyldig på telefonen den er kjøpt med.
- Du kan ikke kjøpe SMS-billett til andre ved å videresende meldingen - billetten er kun gyldig på telefonen den er kjøpt med.
- Du må kunne vise frem at du har gyldig billett i en billettkontroll. Det er ditt ansvar å få vist frem billetten ved kontroll, at telefonen fungerer som normalt, med leselig skjerm og nok batteri til hele reisen. En stor andel av våre busser har USB-uttak som gjør det mulig å lade opp telefonen dersom du er redd for å gå tom for strøm.
- Ikke kjøp billetten for sent - du må ha kjøpt og mottatt en billett før du går om bord. Du må ha tilstrekkelig nettdekning under kjøpsprosessen slik at du får kjøpt billett.
Dersom det av en eller annen grunn oppstår problemer med app, anbefaler vi billett kjøpt med SMS.
-
Billett med reisekortet t:kort
Periodebillett
Har du periodebillett vil den være aktivert og gyldig fra den datoen du selv valgte da du kjøpte den i nettbutikken. Reiser du med regionlinjer må du lese av t:kortet foran hos sjåføren ved hver reise. Det er ditt ansvar å ha oversikt over når periodebilletten går ut og at du har riktig kategori (barn, voksen osv).
Klippekort - 10 enkeltbilletter kjøpt på en gang
Har du klippekort må du lese av t:kortet ved hver reise, enten på kortleser på metrostasjon eller foran hos sjåføren, slik at det trekkes én billett eller vises gyldig overgang.
Motta varsel før billetten utløper
Du kan motta varsel på e-post før billetten utløper. Dette kan du velge å skru av eller på når du er logget inn i nettbutikken. Har du periodebillett får du varsel 24 timer før billetten utløper. Med klippekort får du varsel når du har to enkeltbilletter igjen.
-
Flere billetter
Billett for sone A fra billettautomat eller utsalgssted
Billetter kjøpt på AtBs egne billettautomater, eller som er kjøpt på et av våre utsalgssteder, er gyldige fra kjøpsøyeblikket. Du må vise frem billetten til sjåføren på regionbusser. Ta vare på billetten til reisen er ferdig sånn at du kan vise den frem ved en kontroll.
Bankkort eller kontant om bord
Billett kjøpt hos sjåfør er gyldig fra kjøpsøyeblikket. Ta vare på billetten til reisen er ferdig sånn at du kan vise den frem ved en kontroll.
LES MER: Slik kjøper du billett
Har du fått gebyr?
Les om gebyrene, hvordan du betaler og hvordan du kan klage.
-
Gebyrer
- Voksne: 1150 kroner eller 950 kroner ved betaling på stedet
- Mindreårige som er fylt 15 år: 900 kroner uansett oppgjørsform
- Misbruk eller forfalsking av billett: 2000 kroner, og billetten blir inndratt. Dersom du forfalsker en billett vil du også bli politianmeldt.
Manglende rabattbevis: Tilleggsgebyr på grunn av manglende rabattbevis under billettkontroll kan reduseres til kr 150,- dersom gyldig rabattbevis, ID og gebyr fremvises innen sju (7) dager hos AtB kundesenter.
-
Slik betaler du gebyret
Du kan betale på tre måter:
- I nettbank ved å bruke betalingsinformasjonen som står på baksiden av tilleggsgebyret. Husk å oppgi gebyrnummeret i meldingsfeltet når du betaler. Det finner du øverst i høyre hjørne på forsiden av tillggsgebyret.
- Med kort til kontrollør.
- Med kort eller kontant ved AtB kundesenter i Trondheim.
-
Slik klager du på gebyret
Dersom du ønsker å klage på gebyret må du gjøre det senest 21 dager etter at gebyret er utskrevet.
Om du klager på vegne av andre, trenger vi fullmakt fra den som har mottatt gebyret. Dette gjelder ikke dersom foresatte klager på vegne av mindreårige.
Du kan sende klagen via kontaktskjemaet vårt eller i posten. Husk å få med:
- Navn
- E-postadressen din
- Informasjon om hvorfor du vil klage
- Gebyrnummer (fem siffer)
- Kvittering (dersom du betalte på stedet)
Klagen kan sendes per post til:
AtB AS
Prinsens gate 39
7011 Trondheim
Visste du at...
- alle billettinntektene går rett tilbake til kollektivtilbudet?
- 9 av 10 reiser med gyldig billett?
God tur!
Ofte stilte spørsmål
-
Jeg kjøpte billett med AtB-appen etter jeg gikk på bussen, og så fikk jeg gebyr. Hvorfor?
Skal du reise med billett i AtB-appen må du kjøpe og ha en gyldig billett før du går om bord. Billetten din er gyldig når den ser sånn ut:
Appen AtB
-
Jeg har rett på skoleskyss, men hadde glemt å aktivere billetten. Hvorfor får jeg gebyr?
Når billetten ikke er aktivert har du ikke gyldig billett og vil motta gebyr selv om du har rett på skoleskyss. Les mer om skoleskyss.
-
Jeg glemte å ta med meg t:kortet med billetten på. Kan jeg vise billett i etterkant?
Nei. Du må ha gyldig billett og mulighet til å vise den frem når du reiser.
-
Jeg har glemt å ta med meg beviset som viser at jeg har rett på rabatt. Får jeg gebyr?
Hvis du reiser med rabattert billett og du ikke kan vise at du har rett på rabatt i billettkontroll vil du få gebyr.
Dette kan reduseres til kr. 150,- om du viser gyldig rabattbevis, ID og gebyr innen sju (7) dager hos AtB kundesenter.
-
Studentbevis-appen funker ikke. Vil jeg bli ilagt tilleggsgebyr når det ikke er min feil at den ikke funker?
Det er opp til den enkelte å velge hvorvidt man ønsker å benytte seg av Studentbevis-appen eller semesterbeviset i papirform. Ved bruk av digitalt studentbevis aksepterer reisende risikoen dette medfører med tanke på for eksempel tekniske problemer.
Under vilkårene for bruk av studentbevis fremgår det at appen må være tilkoblet internett for å kunne laste ned informasjonen. Informasjonen blir lagret lokalt på telefonen og du trenger ikke å være online for å bruke appen.
Skulle telefonen gå tom for strøm eller av andre årsaker ikke fungere, må du bevise studentstatus med semesterkvittering og gyldig legitimasjon.
-
AtB-appen fungerer ikke. Kan jeg likevel reise?
Dersom AtB-appen ikke fungerer på grunn av feil i AtBs systemer, vil sjåføren og billettkontrollørene bli varslet om det. Hvis kontrolløren er kjent med at billettsystemet- eller utstyret er ute av drift, vil du ikke få gebyr.
Dersom feilen ikke ligger i AtBs systemer, men for eksempel i din egen mobil, må du kjøpe billett på annen måte, som f.eks. ved å sende SMS til 2027, kjøpe billett på en billettautomat, eller ved å bruke bankkort eller kontanter om bord.
Om AtB-appen er nede, og du ikke har noen mulighet til å skaffe deg billett på en annen måte, vil du ikke får gebyr.
Er du usikker på hvorfor appene ikke fungerer eller har andre spørsmål om betaling kan du kontakte vårt kundesenter.
-
Billetten min utløper før jeg er fremme. Hva gjør jeg?
Billetten må være gyldig når du går om bord. Du kan fortsatt reise uten å kjøpe ny billett selv om billetten utløper underveis på turen.
-
Når må jeg kjøpe billett med AtB-appen eller med SMS for at den skal være gyldig?
Du må ha kjøpt og mottatt billetten din før du går om bord. På billetten står klokkeslettet du kjøpte den.