AtB-appen
Vilkår og betingelser for AtB-appen.
Passasjerens ansvar
Med billett i AtB-appen har passasjeren som billetten tilhører følgende ansvar:
- å ha tilstrekkelig nettdekning under kjøpsprosessen slik at kjøpet gjennomføres i sin helhet. Datatrafikk må være påslått i en kontrollsituasjon, slik at billetten og kontrollkode kan fremvises på forespørsel.
- å ha gyldig billett for reisen ved ombordstigning
- at mobiletelefonen fungerer normalt, skjermen er leselig og har nok batterikapasitet så lenge reisen varer slik at gyldig billett kan fremvises. Dersom du ikke kan fremvise billett, vil det anses som å reise uten gyldig billett.
Dersom du har kjøpt billett til andre med din mobil, er det du som har billetten(e). Din mobil må derfor alltid være tilgjengelig under hele reisen for alle du har billett for. Ved avinstallering av appen vil også billettene fjernes. Vi advarer derfor mot avinstallering når du har kjøpt billetter. Da vil du ikke kunne framvise gyldig billett.
AtBs transportvedtekter gjelder til enhver tid under hele reisen.
Betaling og sikkerhet
Du kan betale med Visa, Mastercard eller Vipps i AtB-appen.
Vipps
Alle transaksjoner utført med Vipps blir behandlet av Vipps. Har du valgt Vipps som standard betalingsmåte, vil Vipps-appen åpne seg automatisk når du skal betale. Du blir så bedt om å logge på Vipps på vanlig måte. Appen AtB vil be om tilgang til Vipps, dette må du svare ja på. Vipps vil benytte din valgte betalingsmetode, konto eller kort valgt i Vipps appen. Informasjon om din konto, dine kort eller andre personopplysninger blir ikke lagret i AtB-appen eller hos AtB.
Bankkort
Alle transaksjoner med bankkort (Visa eller Mastercard) blir behandlet av Nets. Nets leverer betalings-, kort-, og informasjonsløsninger i de nordiske landene og tilbyr en sikker elektronisk betalingsløsning. Nets sørger for at all kontoinformasjon blir oppbevart sikkert og i henhold til kortselskapenes regelverk. Ingen opplysninger om betalingskortet blir lagret i applikasjonen eller hos AtB.
Personvern
I personvernerklæringen vår forklarer vi hvordan AtB samler inn og håndterer personopplysninger om våre kunder og/eller brukere av kollektivtrafikktilbudet. Erklæringen oppfyller de krav som vil bli gjeldende i Norge fra 1. august 2018 i forbindelse med at personvernforordningen (GDPR) trer i kraft, samt bransjenormen for behandling av personopplysninger i forbindelse med e-billettering (heretter «bransjenormen»).