Reisegaranti for hurtigbåt
Hvis hurtigbåten er forsinket eller kansellert, kan du ha rett til refusjon for egne utlegg til annen transport.
Rettigheter ved forsinkelse og kansellering
Ved forsinket eller kansellert avgang vil operatøren prøve å skaffe alternativ transport, for eksempel buss eller drosje. Hvis det ikke er mulig kan du få refundert utlegg til drosje, egen bil eller annen transport.
Vilkår for refusjon
Utgifter til annen transport
Refusjon av utgifter til alternativ transport
Dersom vi ikke har gitt deg informasjon innen 30 minutter etter oppsatt avgangstid kan du selv finne transport som annen kollektivtransport, drosje, egen bil eller båt. Kjører du privatbil eller -båt, får du dekket turen etter statens satser for kjøregodtgjørelse:
- 30 minutter forsinket på reiser under 1 time: inntil 750 kr.
- 60 minutter forsinket på reiser mellom 1 og 3 timer: inntil 1000 kr.
- 90 minutter forsinket på reiser over 3 timer: inntil 1500 kr.
Kun én person får kjøregodtgjørelse per tur. Refusjon utbetales kun til norske kontoer.
Forhåndskjøpt billett
Refusjon for forhåndskjøpt billett
Du kan søke om kompensasjon for forhåndskjøpt hurtigbåtbillett etter følgende vilkår:
-
1 time forsinkelse på reiser inntil 4 timer gir refusjon på inntil 25 % av billettprisen.
-
2 timer forsinkelse på reiser mellom 4 og 8 timer gir refusjon på inntil 25 % av billettprisen.
-
Er forsinkelsen mer enn det dobbelte refunderer vi 50 % av billetten.
-
Gjelder for periodebillett ved forsinket ankomst fire eller flere ganger i løpet av én måned.
-
Kun kompensasjon over 50 kroner blir utbetalt.
Når reisegarantien ikke gjelder
Tilfeller hvor reisegarantien ikke gjelder
- Når det er 30 minutter eller mindre til neste avgang i rutetabellen.
- Ved følgeskade eller tap, for eksempel at du ikke rekker tannlegetime, forretningsavtale eller flyavgang.
- Når det på forhånd er informert om forsinkelse eller kansellering på operatørens informasjonskanaler som nettsider eller lignende. For eksempel flytting av anløpssted eller store arrangementer som kan påvirke driften.
- Ekstraordinære omstendigheter som streik, sterk vind/strøm, offentlig påbud/forbud, ulykker og lignende.
Slik søker du refusjon
For å søke om refusjon må du sende inn reisegarantiskjema og kvitteringer innen to måneder etter hendelsen.
Søk refusjon for utlegg av transport
Søk digitalt
Fyll ut reisegarantiskjema for å søke refusjon for utgifter til drosje eller kjøregodtgjørelse. Husk å legge ved kvitteringer.
Send refusjonssøknad per post
Last ned skjema for reisegaranti, enten for drosjerefusjon eller kjøregodtgjørelse. Fyll ut, print og send per post til:
AtB AS
Prinsens gate 39
7011 Trondheim
- Reisegarantiskjema for drosjerefusjon (pdf). Husk å legge ved original drosjekvittering.
- Reisegarantiskjema for kjøregodtgjørelse (pdf). Vi refunderer kjøregodtgjørelse etter statens gjeldende satser. Kun én person får kjøregodtgjørelse per tur.
Fyll ut skjema hos AtB kundesenter
Kom innom kundesenteret vårt i Prinsens gate 41 i Trondheim. Her får du refusjonsskjema du kan både fylle inn og levere til oss.
Søk refusjon for forhåndskjøpt billett
Søk digitalt
Fyll ut skjema for refusjon i AtBs kontaktskjema.
Søk hos AtB kundesenter
På AtB kundesenter får du skjema du fyller ut og leverer til oss i skranken.
Vi vil besvare henvendelsen din så raskt som mulig og senest én måned etter vi har mottatt den.
Denne reisegarantien gir deg oversikt over rettighetene du har etter EU nr. 1177/2010 – her kalt Båtpassasjerrettighets forordningen og sjøloven. I tillegg gir reisegarantien deg utvidede rettigheter på visse vilkår, dersom avgangen er innstilt/forsinket, eller om båt er forsinket i havn. Rettighetene som omtales i Reisegarantien gjelder for persontransport med hurtigbåt på sjø eller innsjø i Norge.