Hvem kan samkjøre?
Samkjøring skjer mellom privatpersoner og er basert på frivillighet. Sjåføren kjører en planlagt rute og tar med passasjerer som skal til samme sted eller et stopp langs veien.
Samkjøring skjer mellom privatpersoner og er basert på frivillighet. Sjåføren kjører en planlagt rute og tar med passasjerer som skal til samme sted eller et stopp langs veien.
Samkjøring betyr at flere personer deler en bil på en reise de uansett skal ta. Dette reduserer trafikk, utslipp og kostnader.
Vi bruker Trips-appen for å koble sammen sjåfører og passasjerer som skal samme vei.
Tilbudet er et fleksibelt supplement til kollektivtrafikken, særlig i områder med få bussavganger.
Samkjøring skjer mellom privatpersoner og er basert på frivillighet. Sjåføren kjører en planlagt rute og tar med passasjerer som skal til samme sted eller et stopp langs veien.
Samkjøring gir bedre utnyttelse av biler som allerede er på veien og bidrar til mindre trafikk, enklere parkering, lavere utslipp og reduserte transportkostnader.
Samkjøring skal være et trygt og enkelt alternativ i tilfeller hvor vanlig kollektivtransport ikke oppleves som å dekke reisebehovet.
Samkjøring Trøndelag er et prøveprosjekt som tilbys i Levanger, Verdal, Frosta, Steinkjer, Namsos, Overhalla, Nærøysund, Snåsa, Inderøy, Røros, Holtålen, Rindal, Røyrvik, Lierne, Grong, Namsskogan. Reisen din må starte eller slutte i en av disse kommunene.
Fra 10. november 2025 vil samkjøring tilbys gjennom appen Trips i hele Trøndelag fylke. Den eneste begrensningen er at man ikke kan samkjøre til eller fra Midtbyen i Trondheim.
Utbetalinger skjer hver 14. dag.
LES MER: Slik oppretter du tur som sjåfør
Gratis. Du kan reise uten kostnad i hele prøveperioden.
LES MER: Slik bestiller du tur som passasjer
I enkelte kommuner er det et tilbud for reise fra adresse-til-adresse fra morgen til kveld. Dette gjelder kommunene Overhalla, Steinkjer, Verdal og Røros.
LES MER: AtB Bestill
Både sjåfører og passasjerer bruker Trips-appen for å planlegge og gjennomføre samkjøring.
Kampanjeperioden varer frem til 1. mars 2026, og i denne perioden reiser passasjerer gratis.
Prøveprosjektet er en del av AtBs mandat om å teste nye og innovative mobilitetsløsninger som kan supplere det ordinære kollektivtilbudet. Målet er å gjøre flere uavhengig av bil.
Å utvide et busstilbud i områder med lavere etterspørsel er kostbart og lite bærekraftig. Samkjøring kan gi en fleksibel løsning som er mulig å tilpasse etter lokale behov. Det er et supplement som styrker mobiliteten der hvor tradisjonell kollektivtransport er begrenset.
Samkjøring skal ikke konkurrere med taxi, og er ikke en subsidiert drosjetjeneste. Det er derfor viktig å understreke forskjellene:
Konseptet med samkjøring innebærer at det inngås en avtale mellom sjåfør og passasjer.
Sjåføren har ansvar for at bilen er forsikret. Vanlig bilforsikring (ansvarsforsikring) dekker passasjerer ved en eventuell ulykke.
Passasjerer er dekket av sjåførens forsikring, på samme måte som ved privat kjøring.
Det er ingen ekstra forsikring via AtB eller Trips-appen, så sjåføren bør sjekke med sitt forsikringsselskap dersom det er usikkerhet rundt dekningen.
Ja. Sjåføren kan når som helst avbestille en planlagt tur. Ved den tredje avbestillingen på kort tid vil sjåføren få en midlertidig pause hos tjenesten.
Vær imidlertid oppmerksom på at du som passasjer ikke har krav på reisegaranti dersom sjåføren avbestiller.
AtB har flere tiltak for å sikre trygg og riktig bruk av samkjøringstjenesten:
Nei, så lenge du ikke mottar mer enn 10 000 kroner i året som kompensasjon for samkjøring slipper du å betale skatt. Dette følger Skatteetatens regler for delingsøkonomi.
Les mer hos Skatteetaten: Deling av bil og samkjøring
For å bruke tjenesten som passasjer må du ha fylt 16 år.
Som sjåfør må du ha gyldig førerkort klasse B og kun tilby skyss på turer du uansett skulle kjørt, i tråd med norsk lovgivning om samkjøring.
Du kan ha med så mange passasjerer som bilen er registrert for, men kompensasjonen er begrenset til opptil tre passasjerer.