ung kvinne som sitter på hurtigbåten og ser ut vinduet

Sammen om morgendagens mobilitetstjenester

Arbeidet med å utvikle og drifte våre egne digitale tjenester gjøres i tett samarbeid med kundene våre og andre mobilitetsselskap i Norge.

Publisert / endret: 13.10.2023

Som mobilitetsselskap skal vi gjøre kundens reise enkel, sømløs og forutsigbar. Ved å eie og utvikle egne digitale tjenester, får vi tilgang på verdifull innsikt og muligheten til å skreddersy våre løsninger. Alt etter innspill og behov fra våre kunder.

Kunden i senter av utviklingen

De digitale tjenestene er ofte det første møtet kundene våre har med AtB. Disse må oppleves tilgjengelig, lett å ta i bruk og løse kundens individuelle behov på en effektiv måte.

Om vi jobber med introduksjon av ny funksjonalitet eller forbedring av det som allerede finnes, så er kunden alltid i fokus. Gjennom brukertester med ulike kundegrupper kan vi finne de beste løsningene som ivaretar en trygg og god opplevelse for flest mulig reisende. Kundenes engasjement og tilbakemeldinger er verdifulle, og gjør arbeidet vårt enda mer meningsfyllt.

Fra Trøndelag til nasjonal mobilitet

AtB deltar i et nasjonalt samarbeid med flere andre teknologi- og mobilitetsselskap. Sammen jobber vi for å finne de beste løsningene på våre delte digitale tjenester.

I dag deltar Reis Nordland, Fram, Agder kollektivtrafikkEntur og AtB i fellesskapet. Vi samarbeider om en nasjonal digital infrastruktur, og ligger langt framme i utviklingen av nye digitale løsninger som er tatt i bruk i Trøndelag og flere andre fylker.

AtB er blant annet ansvarlig for utviklingen av nettbutikken og AtB-appen. Begge tjenestene blir i dag tatt i bruk i Trøndelag, Nordland og Møre og Romsdal. Antall brukere av appen øker stadig og utgjør pr. i dag ca. 200 000. 

AtBs digitale dirigenter

Hos AtB er seksjon Digital tjenesteutvikling ansvarlig for AtBs digitale verden. I vårt stadig voksende utviklerfellesskap har vi nå 20 talentfulle enkeltpersoner, inkludert konsulenter. Teamet består av utviklere, designere og produkteiere, som alle ønsker å gjøre folks reisehverdag både smartere og mer miljøvennlig med gode digitale tjenester.
 

Målet vårt er at veien fra kundebehov til løsning skal bli kortest mulig gjennom brukerinvolvering og smidig utvikling. Våre digitale tjenester har stor betydning for hverdagen til mange mennesker, og er et viktig virkemiddel for videreutvikling av mobilitetstilbudet.

– Olga Marken, leder seksjon Digital tjenesteutvikling