Kort om prosjektet
Mobilitet sjø 2029 er et anskaffelsesprosjekt som omfatter utredning og inngåelse av nye kontrakter for fire eksisterende ferge- og hurtigbåtruter i Trøndelag. Gjennom dette prosjektet, som til slutt resulterer i nytt hurtigbåt- og fergetilbud, ønsker vi på en god måte å sikre bedre, mer miljøvennlige og pålitelige hurtigbåt- og fergetjenester.
Kort om prosjektet:
AtB utreder på oppdrag fra Trøndelag fylkeskommune hvordan nye ferge- og hurtigbåtkontrakter kan styrke kystsamfunn, sikre daglige reiser til jobb og skole, og støtte næringslivet med bedre transportløsninger. Visjonen er «Ett tilgjengelig Trøndelag», innenfor politiske og økonomiske rammer.
Tidslinje:
- Juni–september 2024: Dialogmøter med kommuner, brukere og operatører
Anbudspakke 1
- Februar 2025: AtB leverer utredning og anbefalinger (anbudspakke 1)
- April 2025: Politisk vedtak om rammer for anbudspakke 1
- Juni 2025: Anbudspakke 1 lyses ut
- April 2026: Kontrakt inngås med nye operatører for anbudspakke 1
- Januar 2029: Oppstart av nye driftskontrakter for Flakk – Rørvik og Brekstad – Valset
Anbudspakke 2
- August 2025: AtB leverer utredning og anbefalinger (anbudspakke 2)
- Oktober 2025: Politisk vedtak om rammer for anbudspakke 2
- Mars 2026: Anbudspakke 2 lyses ut
- Desember 2026: Kontrakt inngås med nye operatører for anbudspakke 2
- Januar 2029: Oppstart av nye driftskontrakter for Levanger – Hokstad
- April 2030: Oppstart av nye driftskontrakter for Dyrøy – Øyrekken
Ferge- og hurtigbåtrutene som inngår i anskaffelsen, er:
-
Rute 820/821/825, Dyrøy – Øyrekken (hurtigbåt)
-
Rute 870, Brekstad – Valset (ferge)
-
Rute 880, Flakk – Rørvik (ferge)
-
Rute 950, Levanger – Hokstad (ferge)
De eksiterende kontraktene for de aktuelle ferge- og hurtigbåtsambandene går ut i 2028 med unntak av rute 820/821/825, Dyrøy – Øyrekken, som går ut i april 2029.
Fylkeskommunen har åpnet for å dele anskaffelsesprosjektet inn i to deler, der det skilles mellom fergesamband som er elektrifisert og fergesamband som planlegges elektrifisert. Elektrifisering eller ikke er et sentralt rammevilkår for både utredningen av tilbudet og gjennomføring av konkurransene.
-
Gruppe 1
Rute 880, Flakk – Rørvik
Rute 870, Brekstad – Valset -
Gruppe 2
Rute 820/821/825, Dyrøy – Øyrekken
Rute 950 Levanger – Hokstad
Fremdriftsplan for anskaffelse av nye fergeoperatører
Prosjektet er delt inn i to anbudspakker:
- Anbudspakke 1 gjelder fergeforbindelser som allerede er elektrifiserte
- Flakk – Rørvik (rute 880) og Brekstad – Valset (rute 870)
- Anbudspakke 2 gjelder fergeforbindelser som planlegges elektrifisert.
- Dyrøy – Øyrekken (rute 820, 825) og Levanger – Hokstad (Rute 950)
Ved siden av muligheter for elektrifisering og økt hybridiseringsgrad, skal prosjektet utrede hvordan ny teknologi kan påvirke tilbudet i løpet av anbudsperioden og hvordan vi på best mulig måte kan legge til rette for utvikling og innovasjon til det beste for TRFK, AtB, operatørene og brukerne av tilbudet.
Målet for prosjektet er å sikre en smidig og god overgang til ny kontraktsperiode i samspill med alle interessenter, inkludert de reisende, slik at Trøndelag har et mest mulig bærekraftig og behovsbasert ferge- og hurtigbåttilbud innenfor rammebetingelsene.
Etter utredningene
Når AtB er ferdig med utredningene (se tidslinje øverst) og har kommet med sine anbefalinger, vil politikerne vurdere hvilke rammer og ambisjoner som skal gjelde for anbudene. Når politikerne har fastsatt rammene, får AtB i oppdrag å konkurranseutsette anbudskontraktene. For å sikre at den nye operatøren har nok tid til å forberede sine fartøy og tilpasse løsninger, bør kontraktene med ny operatør inngås tre år før de nye kontraktene trer i kraft.