Kort om prosjektet
Mobilitet sjø 2029 er et anskaffelsesprosjekt som omfatter utredning og inngåelse av nye kontrakter for fire eksisterende ferge- og hurtigbåtruter i Trøndelag. Gjennom dette prosjektet, som til slutt resulterer i nytt hurtigbåt- og fergetilbud, ønsker vi på en god måte å sikre bedre, mer miljøvennlige og pålitelige hurtigbåt- og fergetjenester.
Ferge- og hurtigbåtrutene som inngår i anskaffelsen, er:
-
Rute 820/821/825, Dyrøy – Øyrekken (hurtigbåt)
-
Rute 870, Brekstad – Valset (ferge)
-
Rute 880, Flakk – Rørvik (ferge)
-
Rute 950, Levanger – Hokstad (ferge)
De eksiterende kontraktene for de aktuelle ferge- og hurtigbåtsambandene går ut i 2028 med unntak av rute 820/821/825, Dyrøy – Øyrekken, som går ut i april 2029.
Fylkeskommunen har åpnet for å dele anskaffelsesprosjektet inn i to deler, der det skilles mellom fergesamband som er elektrifisert og fergesamband som planlegges elektrifisert. Elektrifisering eller ikke er et sentralt rammevilkår for både utredningen av tilbudet og gjennomføring av konkurransene.
-
Gruppe 1
Rute 880, Flakk – Rørvik
Rute 870, Brekstad – Valset -
Gruppe 2
Rute 820/821/825, Dyrøy – Øyrekken
Rute 950 Levanger – Hokstad
Ved siden av muligheter for elektrifisering og økt hybridiseringsgrad, skal prosjektet utrede hvordan ny teknologi kan påvirke tilbudet i løpet av anbudsperioden og hvordan vi på best mulig måte kan legge til rette for utvikling og innovasjon til det beste for TRFK, AtB, operatørene og brukerne av tilbudet.
Målet for prosjektet er å sikre en smidig og god overgang til ny kontraktsperiode i samspill med alle interessenter, inkludert de reisende, slik at Trøndelag har et mest mulig bærekraftig og behovsbasert ferge- og hurtigbåttilbud innenfor rammebetingelsene.