Spørsmål og svar

Her finner du svar på de vanligste spørsmålene om samkjøring og AtBs prøveprosjekt med Trips i distriktskommuner i Trøndelag og utvalgte områder i Trondheimsområdet.

  • Samkjøring betyr at flere personer deler en bil på en reise de uansett skal ta. Dette reduserer trafikk, utslipp og kostnader.

    Vi bruker Trips-appen for å koble sammen sjåfører og passasjerer som skal samme vei.

    • Sjåfører legger inn sine reiser og får kompensasjon for å ta med passasjerer.
    • Passasjerer finner en tur i appen og kan sitte på.

    Tilbudet er et fleksibelt supplement til kollektivtrafikken, særlig i områder med få bussavganger.

  • Samkjøring skjer mellom privatpersoner og er basert på frivillighet. Sjåføren kjører en planlagt rute og tar med passasjerer som skal til samme sted eller et stopp langs veien.

  • Samkjøring gir bedre utnyttelse av biler som allerede er på veien og bidrar til mindre trafikk, enklere parkering, lavere utslipp og reduserte transportkostnader.

  • Samkjøring skal være et trygt og enkelt alternativ i tilfeller hvor vanlig kollektivtransport ikke oppleves som å dekke reisebehovet. 

    Samkjøring Trøndelag er et prøveprosjekt som tilbys i Levanger, Verdal, Frosta, Steinkjer, Namsos, Overhalla, Nærøysund, Snåsa, Inderøy, Røros, Holtålen, Rindal, Røyrvik, Lierne, Grong, Namsskogan. Reisen din må starte eller slutte i en av disse kommunene.

    Fra 10. november 2025 vil samkjøring tilbys gjennom appen Trips  i hele Trøndelag fylke. Den eneste begrensningen er at man ikke kan samkjøre til eller fra Midtbyen i Trondheim.

  • Sjåførenes kompensasjon fungerer slik: 

    • 20 kr for turer inntil 10 kilometer (minimum 3 kilometer).
    • Pluss 1,5 kr per kilometer over 10 kilometer.
    • Maksimal kompensasjon per passasjer er 50 kr (maksimum 30 km)
    • Man kan få kompensasjon for inntil tre passasjerer.

    Utbetalinger skjer hver 14. dag.

    LES MER: Slik oppretter du tur som sjåfør

  • I kampanjeperioden (fram til 1. mars 2026):

    Gratis. Du kan reise uten kostnad i hele prøveperioden.

    Etter kampanjeperioden: 

    • Du kan bruke en ordinær AtB-billett i AtB-appen (periodebillett eller enkeltbillett), som også gir tilgang til kollektivtransport.
    • Du kan kjøpe en egen samkjøringsbillett, men som ikke kan brukes på kollektivtransport. Prisen er ikke fastsatt ennå.

    LES MER: Slik bestiller du tur som passasjer

  • Både sjåfører og passasjerer bruker Trips-appen for å planlegge og gjennomføre samkjøring.

    For sjåfører

    1. Last ned Trips-appen og registrer deg med Vipps.
    2. Legg inn turer du uansett skal kjøre.
    3. Godkjenn passasjerer som ønsker å sitte på.
    4. Få kompensasjon automatisk utbetalt etter hver tur.

    For passasjerer

    1. Last ned Trips-appen og registrer deg med Vipps.
    2. Søk etter en tur som passer din reisevei.
    3. Bestill plass og møt opp på avtalt sted.
    4. Reis gratis i kampanjeperioden, eller betal med AtB-billett eller egen samkjøringsbillett etter 1. oktober 2025.
  • Prøveprosjektet er en del av AtBs mandat om å teste nye og innovative mobilitetsløsninger som kan supplere det ordinære kollektivtilbudet. Målet er å gjøre flere uavhengig av bil.

  • Å utvide et busstilbud i områder med lavere etterspørsel er kostbart og lite bærekraftig. Samkjøring kan gi en fleksibel løsning som er mulig å tilpasse etter lokale behov. Det er et supplement som styrker mobiliteten der hvor tradisjonell kollektivtransport er begrenset.

  • Samkjøring skal ikke konkurrere med taxi, og er ikke en subsidiert drosjetjeneste. Det er derfor viktig å understreke forskjellene:

    • Samkjøring er ikke en bestillingsbasert tjeneste. Sjåfører i samkjøringsprosjektet kjører kun når de allerede har en planlagt reise, og tar med seg passasjerer som skal samme vei eller til et sted langs ruten. Det er også satt en sperre på godtgjørelse for to ganger per dag.
    • Taxi er en kommersiell tjeneste som tilbyr fleksibilitet og transport på forespørsel, med et system for ansatte, det vil si profesjonelle sjåfører.
  • Konseptet med samkjøring innebærer at det inngås en avtale mellom sjåfør og passasjer.

    • Sjåføren har ansvar for at bilen er forsikret. Vanlig bilforsikring (ansvarsforsikring) dekker passasjerer ved en eventuell ulykke.

    • Passasjerer er dekket av sjåførens forsikring, på samme måte som ved privat kjøring.

    • Det er ingen ekstra forsikring via AtB eller Trips-appen, så sjåføren bør sjekke med sitt forsikringsselskap dersom det er usikkerhet rundt dekningen.

  • Ja. Sjåføren kan når som helst avbestille en planlagt tur. Ved den tredje avbestillingen på kort tid vil sjåføren få en midlertidig pause hos tjenesten.

    Vær imidlertid oppmerksom på at du som passasjer ikke har krav på reisegaranti dersom sjåføren avbestiller.

  • AtB har flere tiltak for å sikre trygg og riktig bruk av samkjøringstjenesten:

    • Verifisering med Vipps/BankID: Alle sjåfører og passasjerer må identifisere seg før de kan bruke tjenesten.
    • Sjekk av kjøretøy: Systemet kobles til Statens vegvesen for å kontrollere at bilen er registrert og EU-godkjent.
    • Begrensning på turer: Sjåfører kan maksimalt gjennomføre to turer per dag, for å unngå at tjenesten brukes kommersielt.
    • Automatisk sperre mot samme adresse: Personer med samme registrerte adresse kan ikke samkjøre for å forhindre misbruk av kompensasjonsordningen.
    • Løpende evaluering: AtB følger med på bruken og kan iverksette tiltak hvis tjenesten brukes i strid med reglene.
  • For å bruke tjenesten som passasjer må du ha fylt 16 år.

    Som sjåfør må du ha gyldig førerkort klasse B og kun tilby skyss på turer du uansett skulle kjørt, i tråd med norsk lovgivning om samkjøring.

Kundeservice

Finner du ikke svar på det du lurer på, kan du kontakte AtBs kundesenter.

Kontakt AtB

Chat på atb.no

Klikk på chatten vår nede til høyre på denne siden. På chatten får du raskt svar fra en av våre kundebehandlere.

Telefon

Ring kundesenteret vårt på tlf. 02820 og få svar på det du lurer på.

Ring AtB

Besøk AtB kundesenter

Du møter oss i Prinsens gate 39.

Åpningstider

Nyttige lenker: