Kvinne i rød høyhalsetgenser og frakk står med en kaffekopp foran holdeplass ved Studentersamfundet.

Fleksibel billett

Vi har testet ut en ny og mer fleksibel billett, tilpasset kunder som reiser kollektivt av og til.

 

Kort om pilotprosjektet:

Mål: Kartlegge behovene til kunder som ikke reiser like hyppig med AtB og som opplever at dagens billetter ikke passer deres reisehverdag. Vi tester en ny type fleksibel billett med rabattløsning for å se om dette kan dekke kundens behov og samtidig motivere til flere kollektivreiser.

Periode: Oktober 2022 - mars 2023

Oppsummering: Fleksibel billett har fått svært gode tilbakemeldinger. Kundene er fornøyde, det motiverer til flere reiser og de ønsker at produktet skal videreføres. Vi ser at fleksibel billett dekker et behov hos en kundegruppe som i dag faller mellom enkeltbilletter og periodebillett.

Det var utfordrende å kommunisere hvordan den dynamiske prisen fungerte, og prisstigen var vanskelig for kunden å forstå. Kunden ønsket også mer informasjon om hvilken billett som ville lønne seg for dem.

Piloten er nå fullført og evaluert. Vi ser på muligheter for å jobbe videre med fleksibel billett.

Bakgrunn

Våre reisevaner endrer seg, arbeidslivet er i endring, og flere har fått mer fleksible hverdager. Hvordan kan vi tilby et billettprodukt som er tilpasset de som gjerne reiser kollektivt, men ikke så ofte at det er lønnsomt med periodebillett? For eksempel deg som velger sykkel noen dager og kollektivt andre dager eller deg som har mulighet for hjemmekontor enkelte dager.

Konseptet 

Konseptet til fleksibel billett er å gi rabatt på enkeltbilletter som dynamisk justeres etter hvor hyppig du har reist de siste 14 dager. Det betyr at jo flere enkeltbilletter du kjøper, desto billigere blir billetten.

Målgruppen er kunder som reiser inntil 6 reiser per uke med AtB. For eksempel de som har hjemmekontor et par dager i uken, eller som sykler og går i kombinasjon med kollektivreiser. I piloten ønsket vi å inkludere voksne arbeidsreisende som reiste kollektivt sjeldent eller av og til, og som vanligvis benyttet enkeltbillett.  

Stor interesse for å delta i piloten

450 kunder av totalt 850 påmeldte fikk tilsendt instruksjoner for hvordan aktivere piloten i AtB-appen. Her ville de kunne følge med på billettprisen og økende rabatt etter hvert som de reiste.

I AtB-appen: Ved kjøp av enkeltbilletter kan kunden se sin opparbeidede rabatt og pris på neste billett.

Sparer penger og reiser mer  

Både underveis i piloten og etter den var fullført har deltakerne svar på spørsmål om hvordan de opplevde løsningen. Alt i alt utrykker deltakerne at de er svært fornøyde med fleksibel billett (84-87 %). Hele 64-69 % svarer at fleksibel billett motiverer dem til å reise mer kollektivt, og bare 7-15 % svarer at det ikke gjør det. 80-85 % svarer at de føler de sparer penger, og 88-94 % ville fortsatt med fleksibel billett etter piloten om det var mulighet for det.  

Fleksibel billett er helt nydelig - håper det vedvarer også etter piloten!

– Pilotbruker, desember 2022

   «Jeg ser at terskel for å ta buss er redusert betraktelig etter jeg begynte med fleksibel billett, og jeg tar buss oftere nå enn tidligere»

– Pilotbruker, februar 2023 

Ønsker seg en billettveileder

I tilbakemeldingene fra pilotdeltakerne ble det også klart at mange var usikre på hvilken billett som lønte seg for dem. Når ville det lønne seg å gå fra fleksibel billett til periodebillett? Over halvparten ønsket seg en billettveileder som kunne hjelpe de med å velge rett billett.