Reisekortet t:kort

Bruk reisekortet t:kort på buss, trikk, båt og tog i Trøndelag.

Bestill t:kort

Bestill gratis t:kort i posten. Du kan også kjøpe kortet for 50 kroner på AtB kundesenter.

Kjøp billett

Fyll på og betal i nettbutikk for t:kort, på AtB kundesenter eller hos sjåfør eller mannskap i områder som ikke dekkes av nettbutikk. 

Fyll på og betal i nettbutikk for t:kort, på AtB kundesenter eller hos sjåfør eller mannskap i områder som ikke dekkes av nettbutikk.
Per i dag kan du dessverre ikke fylle på t:kort på mobil. Dette blir mulig i ny versjon av nettbutikk for t:kort som kommer første kvartal 2018.

Reis

Registrer kortet på en kortleser når du reiser.

  • Dersom du reiser ofte bør du ha en periodebillett. Med periodebillett reiser du så mye du vil på den strekningen du har valgt. 

    Start perioden når du vil

    Periodebilletten starter når du bruker den om bord. Hvis du allerede har en periodebillett i kortet vil den nye ligge på vent. Første gang du bruker kortet om bord etter at den gamle perioden har gått ut vil den nye perioden starte.

    Fri periodelengde

    Når du kjøper periodebillett på t:kort kan du velge selv hvor lang periode du ønsker. Velg fritt mellom 30 og 180 dager.

    Lån bort periodebilletten

    Du kan låne bort periodebilletten din, og hvem som helst kan reise med kortet så lenge de oppfyller kravene til passasjerkategori.

  • Fyll ditt t:kort med reisepenger for å kjøpe enkeltbilletter.

    Reis effektivt

    Reise du vanligvis i de samme sonene kan du legge inn en autoreise for riktig sone og passasjerkategori. Da trekkes billetten automatisk når du bruker kortet på en kortleser om bord. Hvis du ikke vil at billetten trekkes automatisk må du levere kortet til sjåfør eller mannskap og be om den billetten du ønsker.

    Lån bort kortet

    Du kan låne bort t:kortet, og hvem som helst kan reise med det så lenge de oppfyller kravene til passasjerkategorien du har lagt inn i autoreisen. Om du skal låne bort kortet til noen som er i en annen passasjerkategori må de be sjåføren eller mannskapet om å trekke den billetten de ønsker.

  • Klippekort ferge passer for deg som reiser ofte på samme fergesamband. Du kjøper klippekort av billettør om bord, og det legges inn i ditt t:kort.

    Velg mellom

    • 40 reiser for en bestemt fergestrekning og billengde. 
    • 12 reiser person på sambandet Levanger - Hokstad. 

    Klippekort 40 reiser er gyldig i 2 år fra kjøpsdato og 12 reiser person er gyldig seks måneder. 

    Rabatter

    Du får 40 % rabatt når du kjøper 40 reiser på følgende samband:

    • Dyrøy – Sula
    • Dyrøy – Mausundvær
    • Garten – Storfosna
    • Leksa - Værnes
    • Dypfest – Tarva

    Du får 50 % rabatt når du kjøper 40 reiser på følgende samband:

    • Seierstad - Ølhammeren
    • Hofles - Lund/Geisnes
    • Eidshaug - Gjerdinga
    • Borgan - Ramstadlandet
    • Levanger – Hokstad

    Du får 17 % rabatt når du kjøper 12 reiser person på følgende samband:

    • Levanger - Hokstad
  • Med periodebillett i sone A (tidligere Stor-Trondheim) eller Ungdomsbillett kan du også bruke t:kort på lokaltog mellom Hommelvik og Ler. 

    Om du har en helt ny periodebillett må denne startes opp ved å registreres på en kortleser enten om bord i en buss eller på kortleser som står ved NSB sitt kundesenter på Trondheim sentralstasjon.

    Merk at det kun er billett på t:kort (ikke AtB Mobillett) som kan benyttes på tog.

Se vilkår for t:kort 

Ofte stilte spørsmål

  • Du må ha et t:kort for å bruke nettbutikken.

    Opprette brukerkonto

    • Registrer ny bruker.
    • Du velger brukernavn og passord når brukerkonto opprettes.
    • Bruksbetingelser ved kjøp over internett må godkjennes for å kunne ta løsningen i bruk.

    Kom i gang

    • Logg inn med ditt unike brukernavn og passord.
    • Du kan legg inn ett eller flere t:kort i brukeren din.
    • Gi hvert t:kort et unikt navn slik at du enkelt vet hvilket du skal fylle på.

    Fylle på t:kort

    • Velg hvilket t:kort produktet skal legges inn i.
    • Kjøp periodebillett eller fyll på verdi.
    • Kjøpte produkter eller påfylling lastes inn i ditt t:kort når t:kortet registreres på kortleseren om bord.
    • NB! Ved gjennomført betaling skal man komme tilbake til siden som viser "Ditt kjøp er fullført". Dersom dette ikke skjer vil kjøpet mest sannsynlig ikke være registrert i nettbutikken. Betalingstransaksjonen vil kunne fremstå som gjennomført hos din bank, men beløpet er kun reservert og vil ikke bli belastet. Dette vil bli frigitt etter noen dager i henhold til bankens rutiner.
  • Ta kontakt med AtB kundesenter for å sperre et mistet t:kort.

    Om du har registrert t:kort i vår kundedatabase kan vi sperre kortet når du oppgir navnet ditt.

    Var t:kortet uregistrert må du ha t:kort-nummeret for at vi skal kunne hjelpe deg. Det finner du oppe i høyre hjørne. Vi anbefaler at du tar vare på ditt t:kort-nummer, for eksempel ved å ta et tydelig bilde av ditt t:kort.

    Å lage en kopi av et t:kort koster 100 kroner. 

  • Du kan bruke t:kortet ditt på buss, trikk, båt og tog i Trøndelag. Hvor kortet kan brukes er avhengig av hvilken billett du kjøper.

  • Dersom t:kortet har sluttet å virke kan det være at autoreisen er utløpt. Dette skjer etter fem år. En autoreise beskriver strekningen og passasjerkategorien som skal gjelde for ditt reisekort. For å legge inn ny autoreise må du komme innom vårt kundesenter i Trondheim, eller få sjåfør på busser i region og billettør på båtene til å legge inn autoreise i t:kortet ditt.

    Ta gjerne kontakt med vårt kundesenter dersom du er usikker på om autoreisen er utløpt. 

  • Har du tekniske problemer med nettbutikken hjelper det å tilbakestille nettleseren du bruker.

    De fleste nettlesere kan enkelt tilbakestilles. Funksjonen skrur alle innstillinger tilbake slik nettleseren var da den ble innstallert første gang.

    Fremgangsmåte for Internet Explorer

    Klikk på Verktøy og deretter Alternativer for internett. Klikk på fanen Avansert. Du får nå opp en ny meny, og du skal her klikke på knappen nede i høyre hjørne som heter Tilbakestill. Bekreft ved å trykke Tilbakestill i dialogboksen som kommer frem. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Firefox

    Klikk på Hjelp i verktøylinjen, deretter på Feilsøking. Klikk på knappen Tilbakestill Firefox… i høyre hjørne. Klikk Tilbakestill Firefox i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Google Chome

    Klikk på Tilpass og kontrollér Google Chrome (tre prikker loddrett til høyre for adresselinjen) og klikk så på Innstillinger. Søk etter Tilbakestill. Klikk på knappen som heter Tilbakestill nettleserinnstillingene. Klikk på Tilbakestill i dialogboksen som åpnes for å bekrefte. Din nettleser er nå satt til standard innstilling. Du må starte nettleseren på nytt.

    Fremgangsmåte for Safari

    Klikk på tannhjulet til høyre for adresselinjen og deretter Nullstill Safari. Hak av for alle valgene, og klikk Nullstill. Nettleseren starter på nytt og den er nå satt til standard innstilling.
  • Ja, det kan du. Trykk på "legg til t:kort", skriv inn t:kort-nummeret som står bak på t:kortet du skal registrere. Gi t:kortet ditt et navn slik at du enkelt vet hvilket kort du fyller på. Husk å se over t:kort-nummeret når du registrerer det.

  • Når du bruker t:kortet på kortleseren om bord kan du se både saldo og gjenværende dager av din periodebillett. Dette kan du også sjekke selv ved å logge inn i nettbutikken.

    Om du ringer AtB kundesenter på telefon 478 02 820 kan de søke opp t:kort-nummeret og sjekke for deg.

  • Det kan du. Når du logger inn ser du en oversikt over dine t:kort, og hva som er igjen på de. Du ser både aktive billetter, og billetter som ligger på vent i t:kortet.

    Vi gjør oppmerksom på at saldo i nettbutikken og faktisk saldo i t:kortet kan være forskjellig. Dette skyldes at det kan ta noen dager før historikk om billettkjøp og påfylling fra billettmaskinene er oppdatert i nettbutikken.

    Saldo og gjenværende dager vil også komme opp på skjerm på kortleser når du benytter kortet.

  • Kort som er sperret kan ikke fylles på i nettbutikken. Sjekk at t:kort-nummeret på det kortet du bruker er det samme som det du har lagt inn i nettbutikken.

    • Hvis det ikke er samme t:kort-nummer må du legge inn det nye kortet ditt for å fylle på riktig kort.
    • Hvis det er samme t:kort-nummer kan du ta kontakt med AtB kundesenter som hjelper deg med å finne en løsning.
  • Logg inn i nettbutikken og se hvilke billetter som er aktive eller ligger på vent på ditt t:kort.

    Sjekk at t:kort-nummeret som står på t:kortet stemmer overens med det du har lagt inn i nettbutikken.

    Merk også at hvis du har kjøpt en periode mens du allerede har en aktiv periode vil den nye perioden ligge på vent til den gamle er oppbrukt.

  • Kjøp fra nettbutikken distribueres til kortleserne om bord flere ganger per dag. Det er kortleseren som legger kjøpet ditt inn i t:kortet. For å være sikker på at kortleseren har mottatt oppdateringen anbefaler vi at du fyller på senest dagen før du skal bruke t:kortet. Billetten vil uansett ikke starte opp før du bruker t:kortet om bord.

  • For at en billett skal trekkes fra t:kortet automatisk når du bruker du på kortleseren må du legge inn en autoreise. Denne forteller kortleseren hvilken reisestrekning og passasjerkategori som skal trekkes fra verdien på t:kortet. Bestill autoreise på et kundesenter, hos sjåføren på regionbuss eller om bord på båt. Dersom du skal ha autoreise i sone A må du ta med ditt t:kort til AtB kundesenter.

  • Bip t:kortet på kortleseren om bord på buss og trikk. Om du ikke får grønt lys tar du kontakt med sjåføren. Se også saldo eller hvor mange dager du har igjen på skjermen.

    På båt gir du t:kortet til mannskapet.

Relatert informasjon