Reisekortet t:kort

Bruk reisekortet t:kort på buss, trikk, båt og tog i Trøndelag.

Bestill t:kort

Bestill gratis t:kort i posten. Du kan også kjøpe kortet for 50 kroner på AtB kundesenter.

Kjøp billett

Fyll på og betal i nettbutikk for t:kort, på AtB kundesenter eller hos sjåfør eller mannskap i områder som ikke dekkes av nettbutikk. 

Fyll på og betal i nettbutikk for t:kort, på AtB kundesenter eller hos sjåfør eller mannskap i områder som ikke dekkes av nettbutikk.
Per i dag kan du dessverre ikke fylle på t:kort på mobil. Dette blir mulig i ny versjon av nettbutikk for t:kort som kommer første kvartal 2018.

Reis

Registrer kortet på en kortleser når du reiser.

  • Dersom du reiser ofte bør du ha en periodebillett. Med periodebillett reiser du så mye du vil på den strekningen du har valgt. 

    Start perioden når du vil

    Periodebilletten starter når du bruker den om bord. Hvis du allerede har en periodebillett i kortet vil den nye ligge på vent. Første gang du bruker kortet om bord etter at den gamle perioden har gått ut vil den nye perioden starte.

    Fri periodelengde

    Når du kjøper periodebillett på t:kort kan du velge selv hvor lang periode du ønsker. Velg fritt mellom 30 og 180 dager.

    Lån bort periodebilletten

    Du kan låne bort periodebilletten din, og hvem som helst kan reise med kortet så lenge de oppfyller kravene til passasjerkategori.

  • Fyll ditt t:kort med reisepenger for å kjøpe enkeltbilletter.

    Reis effektivt

    Reise du vanligvis i de samme sonene kan du legge inn en autoreise for riktig sone og passasjerkategori. Da trekkes billetten automatisk når du bruker kortet på en kortleser om bord. Hvis du ikke vil at billetten trekkes automatisk må du levere kortet til sjåfør eller mannskap og be om den billetten du ønsker.

    Lån bort kortet

    Du kan låne bort t:kortet, og hvem som helst kan reise med det så lenge de oppfyller kravene til passasjerkategorien du har lagt inn i autoreisen. Om du skal låne bort kortet til noen som er i en annen passasjerkategori må de be sjåføren eller mannskapet om å trekke den billetten de ønsker.

  • Klippekort ferge passer for deg som reiser ofte på samme fergesamband. Du kjøper klippekort av billettør om bord, og det legges inn i ditt t:kort.

    Velg mellom

    • 40 reiser for en bestemt fergestrekning og billengde. 
    • 12 reiser person på sambandet Levanger - Hokstad. 

    Klippekort 40 reiser er gyldig i 2 år fra kjøpsdato og 12 reiser person er gyldig seks måneder. 

    Rabatter

    Du får 40 % rabatt når du kjøper 40 reiser på følgende samband:

    • Dyrøy – Sula
    • Dyrøy – Mausundvær
    • Garten – Storfosna
    • Leksa - Værnes
    • Dypfest – Tarva

    Du får 50 % rabatt når du kjøper 40 reiser på følgende samband:

    • Seierstad - Ølhammeren
    • Hofles - Lund/Geisnes
    • Eidshaug - Gjerdinga
    • Borgan - Ramstadlandet
    • Levanger – Hokstad

    Du får 17 % rabatt når du kjøper 12 reiser person på følgende samband:

    • Levanger - Hokstad
  • Med periodebillett i sone A (tidligere Stor-Trondheim) eller Ungdomsbillett kan du også bruke t:kort på lokaltog mellom Hommelvik og Ler. 

    Om du har en helt ny periodebillett må denne startes opp ved å registreres på en kortleser enten om bord i en buss eller på kortleser som står ved NSB sitt kundesenter på Trondheim sentralstasjon.

    Merk at det kun er billett på t:kort (ikke AtB Mobillett) som kan benyttes på tog.

Se vilkår for t:kort 

Ofte stilte spørsmål

  • Hvis du har mistet et t:kort må du komme innom vårt kundesenter for å sperre t:kortet. Hvis du har lagret t:kortnummeret eller registrert navnet ditt på t:kortet du mistet kan vi flytte den gjenværende perioden over på et nytt t:kort. Det nye t:kortet koster 100 kroner. 

    Merk! Perioden på ditt mistede t:kort vil fortsette helt til du kommer for å kjøpe et nytt. Har du mistet t:kortet på en buss kan du kontakte hittegodskontorene.

  • Ja, det kan du. Trykk på "legg til t:kort", skriv inn t:kort-nummeret som står bak på t:kortet du skal registrere. Gi t:kortet ditt et navn slik at du enkelt vet hvilket kort du fyller på. Husk å se over t:kort-nummeret når du registrerer det.

  • Du ser saldo når du bruker t:kortet på kortleseren om bord, samt at du kan sjekke saldoen selv når du er logget inn i nettbutikken.

    Du ser hvor mange dager du har igjen av periodebilletten din når du bruker t:kortet på kortleseren om bord. Dette kan du dessverre ikke sjekke i nettbutikken.

    Om du ringer AtB kundesenter på telefon 478 02 820 kan de søke opp kortnummeret på ditt t:kort og sjekke for deg.

  • Det kan du. Når du logger inn ser du en oversikt over dine t:kort, og hva som gjenstår på de.

    Vi gjør oppmerksom på at saldo i nettbutikken og faktisk saldo i kortet kan være forskjellig. Dette skyldes at det kan ta noen dager før historikk om billettkjøp og påfylling fra billettmaskinene er oppdatert i nettbutikken

    Saldo og gjenværende dager vil også komme opp på skjerm på kortleser når du benytter kortet.

  • Du må ha et t:kort for å bruke nettbutikken.

    Opprette brukerkonto

    • Registrer ny bruker.
    • Du velger brukernavn og passord når brukerkonto opprettes.
    • Bruksbetingelser ved kjøp over internett må godkjennes for å kunne ta løsningen i bruk.

    Kom i gang

    • Logg inn med ditt unike brukernavn og passord.
    • Du kan legg inn ett eller flere t:kort i brukeren din.
    • Gi hvert t:kort et unikt navn slik at du enkelt vet hvilket du skal fylle på.

    Fylle på t:kort

    • Velg hvilket t:kort produktet skal legges inn i.
    • Kjøp periodebillett eller fyll på verdi.
    • Kjøpte produkter eller påfylling lastes inn i ditt t:kort når t:kortet registreres på kortleseren om bord.
    • NB! Ved gjennomført betaling skal man komme tilbake til siden som viser "Ditt kjøp er fullført". Dersom dette ikke skjer vil kjøpet mest sannsynlig ikke være registrert i nettbutikken. Betalingstransaksjonen vil kunne fremstå som gjennomført hos din bank, men beløpet er kun reservert og vil ikke bli belastet. Dette vil bli frigitt etter noen dager i henhold til bankens rutiner.
  • Kort som er sperret kan ikke fylles på i nettbutikken. Sjekk at t:kort-nummeret på det kortet du bruker er det samme som det du har lagt inn i nettbutikken.

    • Hvis det ikke er samme t:kort-nummer må du legge inn det nye kortet ditt for å fylle på riktig kort.
    • Hvis det er samme t:kort-nummer kan du ta kontakt med AtB kundesenter som hjelper deg med å finne en løsning.
  • Bip t:kortet på billettmaskinen om bord på buss og trikk. Om du ikke får grønt lys tar du kontakt med sjåføren. Se også saldo eller hvor mange dager du har igjen på skjermen.

    På båt gir du t:kortet til mannskapet.

  • Ta kontakt med AtB kundesenter for å sperre et mistet t:kort.

    Om du har registrert t:kort i vår kundedatabase kan vi sperre kortet når du oppgir navnet ditt.

    Var t:kortet uregistrert må du ha t:kort-nummeret for at vi skal kunne hjelpe deg. Det finner du oppe i høyre hjørne. Vi anbefaler at du tar vare på ditt t:kort-nummer, for eksempel ved å ta et tydelig bilde av ditt t:kort.

    Å lage en kopi av et t:kort koster 100 kroner. 

Relatert informasjon