nok
Gyldig billett

Billettkontroll

Riktig billett + bevis = ditt ansvar

Du som reiser er selv ansvarlig for å kjøpe og ha gyldig billett for hele reisen.

AtB utfører jevnlig billettkontroller på alle ruter. Enkeltbilletter må tas vare på under hele reisestrekningen og for alle som inngår i reisefølget. Passasjerer som ved kontroll ikke har gyldig billett, vil få et gebyr.

Passasjerer som reiser med rabatterte billetter må til enhver tid kunne forevise gyldig legitimasjon og honnør-/semesterkort.  Se vilkår for rabatter og takstregler. 

Tips til studenter

Last ned appen student ID, Google Play eller i App Store.

Bruksvilkår

Passasjerene må følge bruksvilkårene knyttet til de ulike billettypene. Ved bruk av Mobillett må man sørge for å ha leselig skjerm og nok batteri til hele reisen. Kvittering fra kjøp i nettbutikk eller Mobillett er ikke en gyldig billett.

Billett kjøpt med Mobillett skal være kjøpt før ombordstigning/avgang. Billetten viser klokkeslett for kjøp, og dette vil være retningsgivende ved billettkontroll.

Passasjerer med forfalsket billett vil, i tillegg til å få et gebyr, bli politianmeldt. Forfalskning kan innebære å kopiere eller endre på en billett som allerede er kjøpt, også elektroniske billetter.

Les mer om AtBs transportvedtekter § 7

Betalingsalternativ ved gebyr

Betalingsmåter ved utstedelse av gebyr er:

  • Nettbank
  • Kort eller kontant betaling ved AtB kundesenter i Kongens gate 34
  • Kontant hos kontrollør

Det er mulig å be om to ukers betalingsutsettelse ved å ta kontakt med AtB kundesenter.

Klagemulighet

Ønsker du å klage, må det gjøres skriftlig innen 14 dager etter at gebyret er utskrevet. Hvis du klager på vegne av andre, må vi også ha fullmakt fra den som har mottatt gebyret. Send en henvendelse via kontaktskjema eller post til AtB, Kongens gate 34, 7012 Trondheim.

 

 

 

Reiseplanlegger