Første elbusstur med passasjerer

14 passasjerer var med da AtB og Tide kjørte byens første elbuss til byens første ladestasjon.

En av landets største satsing på elbusser ruller i gang 3. august. Totalt skal 36 elbusser og åtte ladestasjoner sørge for en årlig miljøbesparelse på 1.955 tonn CO2.

Se film:

Stille tolvmetring

Det er operatøren Tide som skal kjøre de linjene som har elbusser og de vil ha busser fra to ulike leverandører. Den ene er fra bussprodusenten Volvo og er en tolv meter lang elektrisk bybuss. Den andre kommer fra bussprodusenten Heuliez og er en 18 meter lang leddbuss.

Bussen som ble testet denne uken er merkbart stillere enn andre busser. EU stiller krav om at innvendig støy ikke skal overstige 72 decibel (A) når bussen er tom og kjører i 50 km/t. Elbussene kommer langt bedre ut enn EUs krav.

Denne turen betyr at vi begynner å se det grønne skiftet i praksis, og jeg er optimistisk til at denne storskalasatsingen i Trondheim vil gi oss gode og nødvendige erfaringer som vi håper vil bidra til at elbusser implementeres i flere norske byer, sier en av gjestene på turen, transportsjef i Enova, Astrid Lilliestråle.

Enova har støttet elbuss prosjektet i Trondheim med over 15 millioner kroner.

Også de som skal kjøre bussene liker seg i de splitter nye elbussene.

Disse bussene er helt nydelige å kjøre, behagelige og stillegående, lyder det fra bussjåføren på turen, Håvard Røed i Tide Buss.

Dette gir en positiv opplevelse for sjåføren, de reisende og for nærmiljøet der bussene skal kjøre. Ingen lyd eller utslipp. Jeg er veldig stolt av at vi får være med på dette miljøprosjektet i Trondheim, legger han til.

Et enda bedre miljøregnskap

Gjennom det nye kollektivsystemet legges det til rette for at enda flere skal kunne reise kollektivt. Det at flere velger å parkere bilen er det viktigste miljøbidraget for Trondheimsområdet. Når bussparken i tillegg er svært miljøvennlig utgjør det en stor betydning for miljøet.

De fire elbusslinjene i Trondheim sparer miljøet for 1955 tonn fossilt CO2-utslipp hvert år sammenlignet med om det skulle gått gassdrevne busser på de samme linjene. Hvis en sammenligner med dieseldrevne busser, så sparer vi 2100 tonn fossilt CO2-utslipp hvert år.

De to typene elbusser skal kjøre disse linjene:

• Linje 12 Dragvoll - Strindheim - Marienborg
• Linje 20 Romolslia - Strindheim - Grilstad
• Linje 25 Hurtigbåtterminalen - Singsaker - Strindheim - Vikåsen
• Linje 40 Tonstad - Flatåsen

Det betyr at tolv prosent av Trondheimsområdets busspark blir elektrisk fra 3. august. Også resten av den nye bussparken blir betydelig mer miljøvennlig enn i dag. Selv om bybussene skal tilbakelegge mange flere kilometer per år etter omleggingen, så vil de skadelige utslippene halveres ved hjelp av strøm, hybridbusser og HVO biodiesel.

- Godt å se bussene på veien

På bussturen i dag var det representanter fra Tide (som skal kjøre bussene), ABB (som har bygget ladestasjonene), Volvo (som lager 25 av bussene), AtB og Enova (som har vært med på finansieringen). Kjøreruten var fra Sandmoen til ladestasjonen på holdeplassen Romolslia øvre.

Det er mange aktører som samarbeider for å få til en overgang til utslippsfri busstransport i Trondheim. Dette har vi jobbet mye for og nå er vi stolte over å se dette bli en realitet. Trondheim vil med 36 elbusser ha 12 prosent av bybussene på elektrisk drift. Det er et viktig og stort skritt inn i fremtidens kollektivløsninger, sier teknisk direktør i Tide Buss, Jan-Helge Sandvåg.

Kan bli enda flere

Vi jobber hver dag for et bedre miljø. Å se dette bli en realitet er en viktig del av det, og vi er stolte av å se bussene på veien her i Trondheim, sier direktør for kommunikasjon og drift i AtB, Grethe Opsal.

Direktør for rutetilbud og infrastruktuer i AtB, Harald Storrønning, forteller at bussparken kan få en enda større andel elbusser.

Vi vet at dette er noe vi må ta stilling til før 2024, og hvis passasjerveksten blir som vi håper på så kan det hende vi må satse enda mere, legger han til.